‘Door omstandigheden’ was ik pas op de voorlaatste dag op de tentoonstelling Paper Art in het Coda-Museum in Apeldoorn. Het museum heeft hier een tweejaarlijkse traditie van gemaakt waar ik ook vaker over geschreven heb omdat ik het een mooie manier vind om kunstwerken te kiezen: een niet zo veel voorkomend of gebruikt materiaal. Natuurlijk wordt papier wel vaak gebruikt om kunst 'op te maken', maar zelden om er kunst 'van te maken'.
The 'Paper Paper' aan het eind van de tentoonstelling legt wel uit waarom dit bij Apeldoorn hoort: altijd veel schoon stromend water beschikbaar en hout natuurlijk: “Wist je dat er in het jaar 1750 wel 174 papiermolens in en rondom Apeldoorn stonden? Er is er nu nog één van over in oorspronkelijke staat werkend op waterkracht en stoom.’
Tot nu toe slaagde het museum er goed in om veel verschillende toepassingen van papiergebruik te laten zien, maar dit jaar vond ik dat minder gelukt. Niet het papier, maar ook het kleurgebruik leek gebruikt als criterium om een kunstenaar te selecteren voor de tentoonstellingen. Verschillende kleuren op lappen papier vind ik meer 'Color Art' dan 'Paper Art'.
Papier als materiaal
Er bleef echter nog veel over wat best de moeite waard was. Het meest was ik onder de indruk van Mingus Janssen die zich in een prachtige en verontrustende installatie van kranten en krantenpapier afvroeg hoe de bloemen, planten en dieren op de Veluwe eigenlijk zelf over klimaatverandering denken. Hij laat de 'Non-Human Newspaper' zien die de gevolgen van bemesting en verzuring voor het ecosysteem van de Veluwe behandelt. Het was ook een stortvloed van kranten en krantenpapier met nieuwe teksten erop die bijdroegen aan de onleesbaarheid en oncontroleerbaarheid van alles wat er gebeurt in de botsing van natuur, landbouw en cultuur.
Vlak naast deze overdaad van indrukken de verstilde tegenstelling met twee voorbeelden van uit Koreaans Hanji-papier geknipte wandkleden van Sun Lee en ook door haar van Hanji-papier gemaakte kleding. Daarnaast dezelfde soort kleding gesneden uit duurzaam papier gemaakt in het Coda Experience Lab. Die laboratoriumfunctie wordt ook steeds duidelijker bij Paper Art en dat is wel een aanwinst voor de tentoonstelling en de hele gedachte erachter. Majda Vidakovic maakte mooie installaties van gerecyclede verpakkingen, een vast thema dat nu goed verzorgd was. Simon Schubert roept met een eenvoudig vel papier en een precieze heel aparte vouwtechniek het beeld op van een grote trap of een Berlijns Paleis zonder iets anders eraan toe te voegen. Erg knap!
Vouwen is natuurlijk een soort standaardbewerking voor Paper Art en van Fung + Bedford was er een mooi en groot hangend gordijn van goudkleurige gevouwen strikken. Maar het hoogtepunt op dit onderdeel was de installatie van Ana Oosting boven de entree: een alle kanten op bewegende slangachtige vorm.
----------
De plaatjes zijn geleverd door de schrijver.
|