archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
't Andere Museum Dik Kruithof

1817BZ Andere2
Naast het Fries Museum, het Princessehof, het Natuurmuseum en het Landbouwmuseum heeft Leeuwarden nog ’t Andere Museum, in een pakhuis aan de Oostergracht. Het is een echt verzamelaarsmuseum, waarin collecties oldtimers, radio’s, meccano, fototoestellen en modeltreinen zijn samengebracht, met daarnaast de (waarschijnlijk grootste) verzameling over het kantklossen, gecombineerd met andere textiele werkvormen. ’t Andere Museum, van oldtimer tot kant, is de meest gebruikte naam en die wordt meer dan waargemaakt.

Textielschatten, de lopende tentoonstelling sluit prachtig aan op Haute Bordure in het Fries Museum, maar legt natuurlijk sterk de nadruk op kant en kantklossen. Daarnaast zijn er nu mooie merklappen te zien en in de stijlkamer uit de 18e eeuw kleding uit de tijd van Maria Louise van Hessen-Kassel. In Friesland is die bekend als Maaike Meu, de stammoeder van ons koningshuis die lange tijd regeerde als regentes vanuit Leeuwarden.

De oldtimerverzameling omvat zo’n dertig exemplaren, variërend van een Goggomobil tot een Rolls Royce, bijna iedere auto heeft een verhaal. Zo heeft de Goggomobil uit 1956 van 1959 tot 1962 een reis dwars door Afrika gemaakt, om een penvriendin van de eigenaar in Kaapstad te bezoeken. Na de geslaagde terugtocht kon de auto bij de Duitse fabrikant geruild worden voor een nieuw exemplaar en heeft hij jarenlang in het bedrijfsmuseum in Dingolfing gestaan. Van de Goggomobil zijn er tussen 1955 en 1969 bijna driehonderdduizend gebouwd. De oudste auto is een Peugeot 56 uit 1903, een prachtige open gele tweezitter die met een ééncilinder motorblok een snelheid kon halen van dertig kilometer per uur. Er zijn er zestien van gemaakt en nog vier van over. De een-na-oudste is de Baker Electric Queen Victoria uit 1907, een van de eerste elektrische auto’s ter wereld. Het idee achter de elektrische auto was het aanslingeren van de auto overbodig te maken. Na de uitvinding van de elektrische startmotor in 1912 verdween het merk van de markt. Ook1817BZ Andere1 hier zijn er nog vier van over. Van voor de Tweede Wereldoorlog staan er nog twee Ford’s, waaronder de beroemde T-Ford, nog twee Peuqeot’s, twee Chrysler’s en twee Austins, waaronder een Seven en eenlingen van Renault, Citroen, Rolls Royce, MG en DKW. Van na de oorlog heel veel merken die bekend zijn geworden van detectives en geheim agenten, de Bentley van Rex Carver of uit de eerste James Bond-film, de Sunbeam Alpine uit de tweede James Bond. In totaal staan er zo’n dertig oude auto’s, waaronder zes exemplaren van DAF.

De Meccano-verzameling is ook indrukwekkend en raakte mij persoonlijk omdat ik het vroeger ook had. Dezelfde groen-rode kleuren en oudere of andere varianten. En een aantal grote stukken zoals een Eiffeltoren van bijna twee meter, twee zalen van het Woudagemaal, een grote gele stoomtreinlocomotief en een reuzenrad dat zo van de kermis kan komen.

Er zijn ook speciale tentoonstellingen en van die uit de coronatijd over Nikola Tesla waren nog opstellingen en panelen te zien. Ik had hem gemist, wat ik jammer vond want Tesla, bij mij bekend geworden door ‘Tesla Girls’ van de Orchestral Manoeuvres in the Dark, was een intrigerende figuur. Kort geleden zag ik een tv-serie over hem die probeerde te achterhalen waar zijn laatste uitvindingen zijn gebleven. Een kist met documenten is direct na zijn overlijden uit het hotel waar hij woonde ontvreemd en nooit weer terug gezien. Waarschijnlijk was de FBI daar bij betrokken. Tesla was de uitvinder van de wisselstroommotor en zijn naam is nu in gebruik voor de auto’s.

En ja, er zijn nog oude radio’s en andere oude elektrische apparaten, zoals een prachtige weerstandmeter. En er zijn twee modelspoorbanen van het merk LGB, met een schaal van 1 op 22 het grootste bestaande modelspoor. Daar ook prachtige stationsborden zoals Amsterdam CS, of treindingetjes zoals een oude kantelbare asbak. En een vrachtwagon van de Frico die zo uit het Landbouwmuseum kon zijn gekomen.

-----
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2021 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
't Andere Museum Dik Kruithof
1817BZ Andere2
Naast het Fries Museum, het Princessehof, het Natuurmuseum en het Landbouwmuseum heeft Leeuwarden nog ’t Andere Museum, in een pakhuis aan de Oostergracht. Het is een echt verzamelaarsmuseum, waarin collecties oldtimers, radio’s, meccano, fototoestellen en modeltreinen zijn samengebracht, met daarnaast de (waarschijnlijk grootste) verzameling over het kantklossen, gecombineerd met andere textiele werkvormen. ’t Andere Museum, van oldtimer tot kant, is de meest gebruikte naam en die wordt meer dan waargemaakt.

Textielschatten, de lopende tentoonstelling sluit prachtig aan op Haute Bordure in het Fries Museum, maar legt natuurlijk sterk de nadruk op kant en kantklossen. Daarnaast zijn er nu mooie merklappen te zien en in de stijlkamer uit de 18e eeuw kleding uit de tijd van Maria Louise van Hessen-Kassel. In Friesland is die bekend als Maaike Meu, de stammoeder van ons koningshuis die lange tijd regeerde als regentes vanuit Leeuwarden.

De oldtimerverzameling omvat zo’n dertig exemplaren, variërend van een Goggomobil tot een Rolls Royce, bijna iedere auto heeft een verhaal. Zo heeft de Goggomobil uit 1956 van 1959 tot 1962 een reis dwars door Afrika gemaakt, om een penvriendin van de eigenaar in Kaapstad te bezoeken. Na de geslaagde terugtocht kon de auto bij de Duitse fabrikant geruild worden voor een nieuw exemplaar en heeft hij jarenlang in het bedrijfsmuseum in Dingolfing gestaan. Van de Goggomobil zijn er tussen 1955 en 1969 bijna driehonderdduizend gebouwd. De oudste auto is een Peugeot 56 uit 1903, een prachtige open gele tweezitter die met een ééncilinder motorblok een snelheid kon halen van dertig kilometer per uur. Er zijn er zestien van gemaakt en nog vier van over. De een-na-oudste is de Baker Electric Queen Victoria uit 1907, een van de eerste elektrische auto’s ter wereld. Het idee achter de elektrische auto was het aanslingeren van de auto overbodig te maken. Na de uitvinding van de elektrische startmotor in 1912 verdween het merk van de markt. Ook1817BZ Andere1 hier zijn er nog vier van over. Van voor de Tweede Wereldoorlog staan er nog twee Ford’s, waaronder de beroemde T-Ford, nog twee Peuqeot’s, twee Chrysler’s en twee Austins, waaronder een Seven en eenlingen van Renault, Citroen, Rolls Royce, MG en DKW. Van na de oorlog heel veel merken die bekend zijn geworden van detectives en geheim agenten, de Bentley van Rex Carver of uit de eerste James Bond-film, de Sunbeam Alpine uit de tweede James Bond. In totaal staan er zo’n dertig oude auto’s, waaronder zes exemplaren van DAF.

De Meccano-verzameling is ook indrukwekkend en raakte mij persoonlijk omdat ik het vroeger ook had. Dezelfde groen-rode kleuren en oudere of andere varianten. En een aantal grote stukken zoals een Eiffeltoren van bijna twee meter, twee zalen van het Woudagemaal, een grote gele stoomtreinlocomotief en een reuzenrad dat zo van de kermis kan komen.

Er zijn ook speciale tentoonstellingen en van die uit de coronatijd over Nikola Tesla waren nog opstellingen en panelen te zien. Ik had hem gemist, wat ik jammer vond want Tesla, bij mij bekend geworden door ‘Tesla Girls’ van de Orchestral Manoeuvres in the Dark, was een intrigerende figuur. Kort geleden zag ik een tv-serie over hem die probeerde te achterhalen waar zijn laatste uitvindingen zijn gebleven. Een kist met documenten is direct na zijn overlijden uit het hotel waar hij woonde ontvreemd en nooit weer terug gezien. Waarschijnlijk was de FBI daar bij betrokken. Tesla was de uitvinder van de wisselstroommotor en zijn naam is nu in gebruik voor de auto’s.

En ja, er zijn nog oude radio’s en andere oude elektrische apparaten, zoals een prachtige weerstandmeter. En er zijn twee modelspoorbanen van het merk LGB, met een schaal van 1 op 22 het grootste bestaande modelspoor. Daar ook prachtige stationsborden zoals Amsterdam CS, of treindingetjes zoals een oude kantelbare asbak. En een vrachtwagon van de Frico die zo uit het Landbouwmuseum kon zijn gekomen.

-----
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2021 Dik Kruithof
powered by CJ2