![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Belvédère is een beeldentuin geworden | Dik Kruithof | |||
![]() Zijn beelden zijn indrukwekkend, je moet er omheen lopen en ziet dan steeds nieuwe vormen en vaak komen er gezichten naar voren die vanuit een andere gezichtshoek heel iets anders blijken te zijn. Licht en omgeving spelen er een belangrijke rol in. Er staan zes grote ‘buitenbeelden’ in de museumtuin die van alle kanten te bekijken zijn en die er bij iedere belichting – het was half bewolkt toen ik er was – weer anders uitzien. Point of View, wat ook de titel van de tentoonstelling en het boek erbij geworden is, staat aan de gracht tussen Oranjewoud en het Museum en is een grote zilverkleurige verdraaide sliert waarvan de verschillende bochten en wervelingen zorgen voor steeds weer iets nieuws. Van verschillende kanten wordt het bekroond door een gezicht, maar van dichtbij ![]() Binnen in het museum is er kleiner werk van Cragg en veel schetsen, kleuroefeningen en draaiingen op papier, die voor mij alleen maar een opstap zijn tot de beelden. In de kleinere uitvoeringen zijn ze voor mij wat beperkter. Aan de andere kant van het museum is een prachtige tentoonstelling met schilderijen en enkele tekeningen van dieren, van Jan Mankes, wat mij betreft de beste fijnschilder van ons land, iemand die op een hartverscheurende manier een schilderijtje maakt van een dood vogeltje. ‘Ik probeerde mooie dingen te maken in allen eenvoud’ is een citaat van Mankes dat achterop mijn toegangskaartje stond. Beter is zijn werk voor mij niet te omschrijven. En die eenvoud komt dan vooral naar voren in de keuze van de onderwerpen die heel dicht om hem heen liepen. Zo zijn er twee geitjes en twee geitjes in bos uit 1910, een oude geit uit 1912, een jonge witte geit uit 1914 en twee geiten uit 1914 die op een bijna abstracte manier ouder geworden zijn. Een houtsnede uit 1915 zou best een van de oudere geiten uit 1914 kunnen zijn. Voor de echte liefhebber van Mankes zal er weinig nieuws bij zijn, het komt bijna allemaal uit de van Mankes bekende musea als Arnhem en MORE, maar het is prachtig om alles eens bij elkaar te zien. En de tekeningen van FB Oranjewoud zijn een mooie aanvulling en vaak prachtig gedaan. -------- De plaatjes zijn van de schrijver |
||||
© 2021 Dik Kruithof | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
powered by CJ2 |