archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > In de polder delen printen terug
Nederland Mobiel Katharina Kouwenhoven

1912BS Mobiel
In alle vertegenwoordigende lichamen zetelen steeds meer partijen. Ook de Tweede Kamer heeft nog nooit zoveel fracties gehad. Er zijn twee extremen mogelijk: iedere vertegenwoordiger is lid van een en dezelfde partij, hetgeen wij kennen van Rusland en China. In het andere uiterste is iedere vertegenwoordiger lid van zijn eigen partij. Ik geloof niet dat dit in de praktijk voorkomt, maar als het erop begint te lijken spreken we van een Poolse Landdag.

De Tweede Kamer heeft altijd een- en tweemans fracties gekend. Iedereen kent nog Boer Koekoek, maar waar zijn partij voor stond was niet zo duidelijk, want je kon de Boer niet verstaan. Maar wie herinnert zich nog Nederland Mobiel, een partij die opkwam voor de automobilist. Deze partij werd opgericht in 1997 door ontevreden weggebruikers. De aanleiding vormde plannen van de regering om rekeningrijden in te voeren. De voorzitter van de partij, Hans Grashoff, had in 1990 al een pressiegroep opgericht die de ANWB te weinig actief vond als belangenbehartiger van de automobilist. De lijstaanvoerder, A.J.F.M. Linssen was actief in de lokale politiek en wethouder in Roosendaal.

In 1998 deed de partij in 19 gemeenten mee aan de raadsverkiezingen en won daarbij 4 zetels. In Amsterdam won het geestverwante Mokum Mobiel op eigen kracht 1 zetel. Bij de Tweede-Kamerverkiezingen in dat jaar lukte het net niet een zetel te behalen.

Hoewel het natuurlijk een typisch populistisch onderwerp is beschouwde Nederland Mobiel zich als een gezondverstandpartij. Gezond verstand is juist elitair. Een pure belangenpartij wilde ze evenmin zijn. Zij beschouwde het openbaar vervoer en de gezondheidszorg ook als dringende probleemgebieden. Minder vreemdelingen en strenger straffen stonden ook op hun verlanglijstje, maar ook referenda en een gekozen burgemeester. Hybride zullen we het maar noemen.
In 1999 deed de partij mee aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten en won in 3 provincies een zetel. Daarna begon het inmiddels bekende gelazer: interne onenigheid, waardoor in 2002 de partij niet deel nam aan de Kamerverkiezingen. Daarna verloor de partij bij verkiezingen al haar zetels en was het liedje uit. Gelukkig is het ondenkbaar dat er nu nog een lobby voor de auto zal worden opgericht. Hoogstens voor de waterstof auto.

----------

De file is getekend door Katharina Kouwenhoven zelf.





© 2022 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
Nederland Mobiel Katharina Kouwenhoven
1912BS Mobiel
In alle vertegenwoordigende lichamen zetelen steeds meer partijen. Ook de Tweede Kamer heeft nog nooit zoveel fracties gehad. Er zijn twee extremen mogelijk: iedere vertegenwoordiger is lid van een en dezelfde partij, hetgeen wij kennen van Rusland en China. In het andere uiterste is iedere vertegenwoordiger lid van zijn eigen partij. Ik geloof niet dat dit in de praktijk voorkomt, maar als het erop begint te lijken spreken we van een Poolse Landdag.

De Tweede Kamer heeft altijd een- en tweemans fracties gekend. Iedereen kent nog Boer Koekoek, maar waar zijn partij voor stond was niet zo duidelijk, want je kon de Boer niet verstaan. Maar wie herinnert zich nog Nederland Mobiel, een partij die opkwam voor de automobilist. Deze partij werd opgericht in 1997 door ontevreden weggebruikers. De aanleiding vormde plannen van de regering om rekeningrijden in te voeren. De voorzitter van de partij, Hans Grashoff, had in 1990 al een pressiegroep opgericht die de ANWB te weinig actief vond als belangenbehartiger van de automobilist. De lijstaanvoerder, A.J.F.M. Linssen was actief in de lokale politiek en wethouder in Roosendaal.

In 1998 deed de partij in 19 gemeenten mee aan de raadsverkiezingen en won daarbij 4 zetels. In Amsterdam won het geestverwante Mokum Mobiel op eigen kracht 1 zetel. Bij de Tweede-Kamerverkiezingen in dat jaar lukte het net niet een zetel te behalen.

Hoewel het natuurlijk een typisch populistisch onderwerp is beschouwde Nederland Mobiel zich als een gezondverstandpartij. Gezond verstand is juist elitair. Een pure belangenpartij wilde ze evenmin zijn. Zij beschouwde het openbaar vervoer en de gezondheidszorg ook als dringende probleemgebieden. Minder vreemdelingen en strenger straffen stonden ook op hun verlanglijstje, maar ook referenda en een gekozen burgemeester. Hybride zullen we het maar noemen.
In 1999 deed de partij mee aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten en won in 3 provincies een zetel. Daarna begon het inmiddels bekende gelazer: interne onenigheid, waardoor in 2002 de partij niet deel nam aan de Kamerverkiezingen. Daarna verloor de partij bij verkiezingen al haar zetels en was het liedje uit. Gelukkig is het ondenkbaar dat er nu nog een lobby voor de auto zal worden opgericht. Hoogstens voor de waterstof auto.

----------

De file is getekend door Katharina Kouwenhoven zelf.



© 2022 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2