archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > In de polder delen printen terug
Les geven! Katharina Kouwenhoven

0505BS Polder
Het blijkt dat het op middelbare scholen alsmaar niet wil lukken om per jaar 1040 lesuren te vullen, hoewel dat wettelijk verplicht is en door de Inspectie gecontroleerd wordt. Het probleem wordt door directeuren en rectoren opgelost door een vorm van 'creatief boekhouden’: zo worden schoolreisjes en andere oneigenlijke zaken meegeteld als lessen om maar op dat heilige getal uit te komen.
Die 1040 lesuren moeten verdeeld worden over 36 weken! Onze kinderen en hun leraren blijken maar liefst vier maanden per jaar helemaal niet op school terecht te kunnen. Nu begrijp ik waarom Minister Plasterk bij zijn aantreden suggereerde dat er van de 16 weken buitenschoolse vrijheid misschien wel iets af kon. Maar dat bleek een naïeve gedachte, want de leraren hadden die tijd nodig om hun lessen voor te bereiden!

Wanneer je 1040 lesuren verdeelt over 36 weken moet er per week 29.5 uur lesgegeven worden, dus bijna zes uur per dag. Hoe kan dat een probleem zijn? Ik herinner me uit mijn eigen schooltijd dat wij 36 uur per week les hadden, inclusief de zaterdagochtend. En dat was progressief in die tijd, want er waren scholen waar wel veertig uur per week lesgegeven werd. Niemand klaagde dat die lesuren niet gevuld konden worden. Tenslotte is de hoeveelheid Wiskunde, Latijn, Culturele vorming en noem het maar op die je een kind kunt leren onuitputtelijk. En bovendien, na zes jaar onderwijs wisten wij ook wat.
Bij de redenen waarom die lesuren niet gevuld kunnen worden heb ik van de kant van de schoolleidingen het lerarentekort nooit gehoord. Wel dat leraren moeten vergaderen, bijles moeten geven, mentor moeten spelen en op werkweek moeten. Dáárdoor kunnen zij geen lesgeven!

Uit het scholierenprotest tegen deze 'norm' blijkt vooral hoe slecht ze opgeleid zijn. Aan de ene kant klagen zij namelijk over 'overbelasting' als die 1040 uren geeffectueerd zouden worden, aan de andere kant over het feit dat ze vaak helemaal geen les krijgen, omdat leraren ziek zijn of op werkweek en die 1040 lesuren dus niet geeffectueerd worden. Wat willen ze nu eigenlijk? Goed onderwijs, natuurlijk. Maar voor sommige vakken heb je ook veel onderwijs nodig.
In plaats van 'creatief boekhouden' met die norm van 1040 uur zouden die schoolleiders en hun managementteams eens wat creatiever moeten zijn in het zinvol vullen van die paar uren. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
 
**********************************
Drs. Theo IJzermans geeft begeleiding bij
persoonlijke ontwikkeling op het werk.
Ga voor informatie naar www.ijzermans.org


© 2007 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
Les geven! Katharina Kouwenhoven
0505BS Polder
Het blijkt dat het op middelbare scholen alsmaar niet wil lukken om per jaar 1040 lesuren te vullen, hoewel dat wettelijk verplicht is en door de Inspectie gecontroleerd wordt. Het probleem wordt door directeuren en rectoren opgelost door een vorm van 'creatief boekhouden’: zo worden schoolreisjes en andere oneigenlijke zaken meegeteld als lessen om maar op dat heilige getal uit te komen.
Die 1040 lesuren moeten verdeeld worden over 36 weken! Onze kinderen en hun leraren blijken maar liefst vier maanden per jaar helemaal niet op school terecht te kunnen. Nu begrijp ik waarom Minister Plasterk bij zijn aantreden suggereerde dat er van de 16 weken buitenschoolse vrijheid misschien wel iets af kon. Maar dat bleek een naïeve gedachte, want de leraren hadden die tijd nodig om hun lessen voor te bereiden!

Wanneer je 1040 lesuren verdeelt over 36 weken moet er per week 29.5 uur lesgegeven worden, dus bijna zes uur per dag. Hoe kan dat een probleem zijn? Ik herinner me uit mijn eigen schooltijd dat wij 36 uur per week les hadden, inclusief de zaterdagochtend. En dat was progressief in die tijd, want er waren scholen waar wel veertig uur per week lesgegeven werd. Niemand klaagde dat die lesuren niet gevuld konden worden. Tenslotte is de hoeveelheid Wiskunde, Latijn, Culturele vorming en noem het maar op die je een kind kunt leren onuitputtelijk. En bovendien, na zes jaar onderwijs wisten wij ook wat.
Bij de redenen waarom die lesuren niet gevuld kunnen worden heb ik van de kant van de schoolleidingen het lerarentekort nooit gehoord. Wel dat leraren moeten vergaderen, bijles moeten geven, mentor moeten spelen en op werkweek moeten. Dáárdoor kunnen zij geen lesgeven!

Uit het scholierenprotest tegen deze 'norm' blijkt vooral hoe slecht ze opgeleid zijn. Aan de ene kant klagen zij namelijk over 'overbelasting' als die 1040 uren geeffectueerd zouden worden, aan de andere kant over het feit dat ze vaak helemaal geen les krijgen, omdat leraren ziek zijn of op werkweek en die 1040 lesuren dus niet geeffectueerd worden. Wat willen ze nu eigenlijk? Goed onderwijs, natuurlijk. Maar voor sommige vakken heb je ook veel onderwijs nodig.
In plaats van 'creatief boekhouden' met die norm van 1040 uur zouden die schoolleiders en hun managementteams eens wat creatiever moeten zijn in het zinvol vullen van die paar uren. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
 
**********************************
Drs. Theo IJzermans geeft begeleiding bij
persoonlijke ontwikkeling op het werk.
Ga voor informatie naar www.ijzermans.org
© 2007 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2