archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > De wereldliteratuur roept delen printen terug
Schrijver worden Bram Schilperoord

2101VG Schrijver wordenOoit stuurde ik een manuscript naar een vijftal uitgeverijen. Ik had er een jaartje aan gewerkt en ik was er niet ontevreden over. Het bevatte ‘hot stuff ‘ omtrent de werkwijze van opinie-onderzoeksinstellingen, reclamebureaus en omroepverenigingen. Een terrein vol landmijnen waarin ik mijn halve leven werkzaam was geweest. Van drie uitgeverijen kreeg ik de boel na een paar maanden ongelezen terug, voorzien van het gebruikelijk briefje: ‘dat het niet ons fonds past’. Hoe wist ik dat het niet was gelezen? In alle manuscripten had ik een pagina omgedraaid, die als je het leest toch even omkeert, wat niet was gedaan. De vierde uitgeverij liet helemaal niets van zich horen, maar van de vijfde kreeg ik onderstaande terechtwijzing waar nieuwe schrijvers zich aan dienen te houden. Het luidt als volgt:

‘Wij nemen geen volledige manuscripten aan, maar alleen proposals vergezeld van fragmenten van manuscripten. Wanneer wij geïnteresseerd zijn in uw manuscript, zullen wij de rest van het manuscript aanvragen.

Het manuscript moet aan de volgende eisen voldoen:
•    U stuurt de alleen de eerste 50 pagina's van uw manuscript in;
•    lettertype: Times New Roman;
•    lettergrootte: 12 pts.;
•    regelafstand: 1,5.

Het proposal moet in maximaal vier A4 de volgende informatie bevatten:
•    Titel;
•    genre,vorm (bv. briefwisseling, thriller, verhalend en non-fictie, roman, verhalenbundel of dagboek) en toon;
•    synopsis;
•    hoofdpersonages;
•    thema;
•    decor;
•    illustraties (indien van toepassing);
•    de beoogde doelgroep en een motivatie waarom deze doelgroep het wil lezen;
•    de opzet en inhoud van uw boek;
•    geschatte omvang (in aantal woorden);
•    een beknopt curriculum van uzelf.

Proposals en manuscripten willen wij graag per mail ontvangen. Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  Als onderwerp (subject) neemt u uw eigen achternaam (geen pseudoniem), gevolgd door de titel van het manuscript. Voorbeeld: Sebes / Bestseller. Wat elke beginnend schrijver moet weten.

Inzenden Manuscript:
1. Zet duidelijk je naam en adres op envelop, brief en manuscript.
2. Stuur een brief mee waarin je uitlegt: Wie je bent, waarom je schrijft, en waarom je dit manuscript naar deze uitgeverij hebt gestuurd.
3. Als je het hele manuscript instuurt en niet een paar hoofdstukken: geef dan een samenvatting van het verhaal of zeg welke passages een goed beeld van het boek kunnen geven. De uitgeverij kan dan sneller beoordelen of er redacteuren moeten meelezen.
4. Stuur je manuscript naar een uitgeverij waarmee je affiniteit hebt: waarvan je de boeken kent en leest. Meestal is dat de uitgeverij waar jij je als schrijver goed zult voelen. Laat je niet afschrikken door grote namen.
5. Sluit altijd retourporto bij (liefst op een aan jou geadresseerde envelop) of laat weten dat je het materiaal na afwijzing niet retour hoeft. Geen uitgeverij heeft ooit een afgewezen manuscript stiekem toch uitgegeven.
6. Stuur eenzijdig geprinte, losse vellen A4 met de tekst in een regelafstand 1.5 of 2.
7. Mocht je naar diverse uitgeverijen hebben ingestuurd en heeft één je een contract aangeboden: laat dit de andere uitgeverijen dan weten.
8. Geloof in jezelf, maar luister naar goede raad.’

Een tamelijk omslachtige procedure, mijn inziens. Een beetje uitgever voelt na het lezen van 50 pagina’s wel aan zijn water of het de moeite van het uitgeven waard is. Een beetje bijbels aandoend is het 8-ste gebod: ‘Geloof in jezelf, maar luister naar goede raad’. Dank daarvoor uitgever!
Wat mij stoorde was de ongeïnteresseerdheid en desinteresse van uitgevers enerzijds en de luiheid van een andere die zich het hele boek nog eens wilde laten uitleggen.

Drie van de vijf uitgevers stuurden het pakket ongelezen terug, maar deden voorkomen alsof ze er wel degelijk een blik in hadden geworpen. Eén uitgever liet helemaal niets meer van zich horen en de vijfde maakte het zichzelf wel erg gemakkelijk door de schrijver de beoogde doelgroep te laten uitzoeken, alsook het hoofdpersonage, thema en decor, opzet en inhoud een plaats te geven.

Waar is de tijd gebleven dat schrijvers bij hun uitgever een aantal handgeschreven velletjes afleverden waarna met zorg en toewijding hun boek tot stand kwam.

----------

Linda Hulshof heeft een en ander verbeeld.
Meer informatie: lindahulshof71@gmail.com


© 2023 Bram Schilperoord meer Bram Schilperoord - meer "De wereldliteratuur roept"
Vermaak en Genot > De wereldliteratuur roept
Schrijver worden Bram Schilperoord
2101VG Schrijver wordenOoit stuurde ik een manuscript naar een vijftal uitgeverijen. Ik had er een jaartje aan gewerkt en ik was er niet ontevreden over. Het bevatte ‘hot stuff ‘ omtrent de werkwijze van opinie-onderzoeksinstellingen, reclamebureaus en omroepverenigingen. Een terrein vol landmijnen waarin ik mijn halve leven werkzaam was geweest. Van drie uitgeverijen kreeg ik de boel na een paar maanden ongelezen terug, voorzien van het gebruikelijk briefje: ‘dat het niet ons fonds past’. Hoe wist ik dat het niet was gelezen? In alle manuscripten had ik een pagina omgedraaid, die als je het leest toch even omkeert, wat niet was gedaan. De vierde uitgeverij liet helemaal niets van zich horen, maar van de vijfde kreeg ik onderstaande terechtwijzing waar nieuwe schrijvers zich aan dienen te houden. Het luidt als volgt:

‘Wij nemen geen volledige manuscripten aan, maar alleen proposals vergezeld van fragmenten van manuscripten. Wanneer wij geïnteresseerd zijn in uw manuscript, zullen wij de rest van het manuscript aanvragen.

Het manuscript moet aan de volgende eisen voldoen:
•    U stuurt de alleen de eerste 50 pagina's van uw manuscript in;
•    lettertype: Times New Roman;
•    lettergrootte: 12 pts.;
•    regelafstand: 1,5.

Het proposal moet in maximaal vier A4 de volgende informatie bevatten:
•    Titel;
•    genre,vorm (bv. briefwisseling, thriller, verhalend en non-fictie, roman, verhalenbundel of dagboek) en toon;
•    synopsis;
•    hoofdpersonages;
•    thema;
•    decor;
•    illustraties (indien van toepassing);
•    de beoogde doelgroep en een motivatie waarom deze doelgroep het wil lezen;
•    de opzet en inhoud van uw boek;
•    geschatte omvang (in aantal woorden);
•    een beknopt curriculum van uzelf.

Proposals en manuscripten willen wij graag per mail ontvangen. Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  Als onderwerp (subject) neemt u uw eigen achternaam (geen pseudoniem), gevolgd door de titel van het manuscript. Voorbeeld: Sebes / Bestseller. Wat elke beginnend schrijver moet weten.

Inzenden Manuscript:
1. Zet duidelijk je naam en adres op envelop, brief en manuscript.
2. Stuur een brief mee waarin je uitlegt: Wie je bent, waarom je schrijft, en waarom je dit manuscript naar deze uitgeverij hebt gestuurd.
3. Als je het hele manuscript instuurt en niet een paar hoofdstukken: geef dan een samenvatting van het verhaal of zeg welke passages een goed beeld van het boek kunnen geven. De uitgeverij kan dan sneller beoordelen of er redacteuren moeten meelezen.
4. Stuur je manuscript naar een uitgeverij waarmee je affiniteit hebt: waarvan je de boeken kent en leest. Meestal is dat de uitgeverij waar jij je als schrijver goed zult voelen. Laat je niet afschrikken door grote namen.
5. Sluit altijd retourporto bij (liefst op een aan jou geadresseerde envelop) of laat weten dat je het materiaal na afwijzing niet retour hoeft. Geen uitgeverij heeft ooit een afgewezen manuscript stiekem toch uitgegeven.
6. Stuur eenzijdig geprinte, losse vellen A4 met de tekst in een regelafstand 1.5 of 2.
7. Mocht je naar diverse uitgeverijen hebben ingestuurd en heeft één je een contract aangeboden: laat dit de andere uitgeverijen dan weten.
8. Geloof in jezelf, maar luister naar goede raad.’

Een tamelijk omslachtige procedure, mijn inziens. Een beetje uitgever voelt na het lezen van 50 pagina’s wel aan zijn water of het de moeite van het uitgeven waard is. Een beetje bijbels aandoend is het 8-ste gebod: ‘Geloof in jezelf, maar luister naar goede raad’. Dank daarvoor uitgever!
Wat mij stoorde was de ongeïnteresseerdheid en desinteresse van uitgevers enerzijds en de luiheid van een andere die zich het hele boek nog eens wilde laten uitleggen.

Drie van de vijf uitgevers stuurden het pakket ongelezen terug, maar deden voorkomen alsof ze er wel degelijk een blik in hadden geworpen. Eén uitgever liet helemaal niets meer van zich horen en de vijfde maakte het zichzelf wel erg gemakkelijk door de schrijver de beoogde doelgroep te laten uitzoeken, alsook het hoofdpersonage, thema en decor, opzet en inhoud een plaats te geven.

Waar is de tijd gebleven dat schrijvers bij hun uitgever een aantal handgeschreven velletjes afleverden waarna met zorg en toewijding hun boek tot stand kwam.

----------

Linda Hulshof heeft een en ander verbeeld.
Meer informatie: lindahulshof71@gmail.com
© 2023 Bram Schilperoord
powered by CJ2