archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Mode delen printen terug
Verslaafd aan Neckermann Marianne Bernard

0211 Verslaafd aan Neckermann
Je komt een vriendin tegen en zegt: ‘Wat heb je een leuke broek aan.’ Ze antwoordt nogal besmuikt: ‘Ja, je moet het niet verder vertellen, maar die heb ik uit de Wehkamp-catalogus besteld.’ Er hangt een zekere gêne omheen, maar iedereen schijnt het te doen: kopen via een catalogus – heette dat vroeger niet ‘postordercatalogus’? Steeds vaker hoor ik van vrienden en kennissen dat ze hun kleren uit een of andere catalogus bestellen. Uit gemakzucht, uit tijdgebrek, of uit valse schaamte: ‘Met mijn heupen durf ik niet in een winkel te passen.’ ‘Ik heb geen confectiemaat. Ik wil liever rustig thuis passen dan misprijzend worden aangekeken door verkoopsters.’ Er zijn veel excuses voor en die zijn kennelijk nodig. Het is not done.

Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf maar eens een paar catalogi thuis laten komen. Het duurde wel even voor ik ze kreeg, maar het was uiteindelijk een dikke stapel, loodzwaar als telefoonboeken: de Wehkamp, de Quelle, de Neckermann en de Klingel. Ook bestelde ik de duurdere Elegance *, die eigenlijk niet in Nederland verkrijgbaar is, maar in Duitsland en België wordt verspreid. En de chique Franse A.P.C., die een dun maar mooi vormgegeven boekje bleek te zijn.

Het afgelopen najaar was er een grappige commercial van Neckermann op de tv te zien: een meisje stapt steeds in een andere outfit de deur uit om te controleren of de bouwvakkers wel fluiten. Zo ja, dan is het goed, zo nee, dan zet haar man (zogenaamd de baas van Neckermann) de kleren niet in de catalogus. In de Neckermann staan inderdaad leuke, draagbare en betaalbare kleren. Bij de Quelle hadden ze Claudia Schiffer op de cover gezet. Dat wekt verwachtingen, maar bij nader inzien is het meer van hetzelfde als Neckermann. De Wehkamp-mode valt nog het meest tegen: het ziet er een beetje gewoon en goedkoop uit. De Klingel, met Willeke Alberti en dochter Danielle erop en erin, blijkt vooral voor de grotere maten.

Om eens te proberen hoe het in z’n werk gaat heb ik uit sommige catalogi iets besteld. Ik beperkte me tot kleding, hoewel je ook heel gemakkelijk een bank of tv kunt laten thuisbezorgen. De meeste catalogi bestaan voor een derde uit damesmode, een derde heren- en kinderkleding en de rest wordt gevuld met alles voor het huis: bankstellen (vooral van het soort dat je bij het tv-programma Kassa ziet als iemand erdoorheen is gezakt), tv’s, wasmachines, videocamera’s et cetera, echt álles, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan uit een catalogus worden besteld, ook het hele Telsell-aanbod. Ik zou niet op het idee zijn gekomen, maar het schijnt vaak genoeg te gebeuren: mensen laten zich bij een speciaalzaak (zoals RAF) uitgebreid voorlichten en bestellen hun tv of dvd-speler vervolgens bij Wehkamp.

Ik bestelde uit verschillende catalogi een vest en een paar broeken voor mezelf, en twee zomerse 7/8 cargobroeken voor mijn man. Bovendien bestelde ik twee badpakken (met het voornemen om er één te kiezen en het andere terug te sturen). Je moet goed de maattabellen achterin bekijken, dan lukt het wel. Let ook op de prijs: hoe groter de maat, hoe duurder het kledingstuk. (Dat is dus anders dan in gewone winkels.)

En dan gaat het feest beginnen: eerst vol verwachting afwachten en dan – binnen een week – wordt er een doos bezorgd en begint het sinterklaasgevoel. Ik begreep meteen waarom je er zo verslaafd aan kunt raken. Het is niet alleen het gemak, maar vooral de spanning waarvan je een kick krijgt. Hoe ziet het eruit? Zal het passen? Is het echt zo leuk als het er op de foto uitzag? En daar ga je. Het ging goed, dus wat zal ik nu eens proberen? We zagen het nog in het zeer grappige tv-programma Grumpy Old Women (vrijdagavond op de BBC): ‘Before you know it, you’re hooked.

Bedenk wel dat je per keer ook een bedragje voor verzendkosten betaalt; het zou dus verstandiger zijn om zoveel mogelijk in één keer te bestellen. Maar als je een paar maanden niets doet komt er onverwacht een nieuwe verrassing in de brievenbus: een nieuwe aanbieding met kortingen van 30 tot 50 procent. Je zou wel stom zijn om zo’n kans te laten lopen.

* zie ook www.elegance.de

© 2005 Marianne Bernard meer Marianne Bernard - meer "Mode" -
Bezigheden > Mode
Verslaafd aan Neckermann Marianne Bernard
0211 Verslaafd aan Neckermann
Je komt een vriendin tegen en zegt: ‘Wat heb je een leuke broek aan.’ Ze antwoordt nogal besmuikt: ‘Ja, je moet het niet verder vertellen, maar die heb ik uit de Wehkamp-catalogus besteld.’ Er hangt een zekere gêne omheen, maar iedereen schijnt het te doen: kopen via een catalogus – heette dat vroeger niet ‘postordercatalogus’? Steeds vaker hoor ik van vrienden en kennissen dat ze hun kleren uit een of andere catalogus bestellen. Uit gemakzucht, uit tijdgebrek, of uit valse schaamte: ‘Met mijn heupen durf ik niet in een winkel te passen.’ ‘Ik heb geen confectiemaat. Ik wil liever rustig thuis passen dan misprijzend worden aangekeken door verkoopsters.’ Er zijn veel excuses voor en die zijn kennelijk nodig. Het is not done.

Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf maar eens een paar catalogi thuis laten komen. Het duurde wel even voor ik ze kreeg, maar het was uiteindelijk een dikke stapel, loodzwaar als telefoonboeken: de Wehkamp, de Quelle, de Neckermann en de Klingel. Ook bestelde ik de duurdere Elegance *, die eigenlijk niet in Nederland verkrijgbaar is, maar in Duitsland en België wordt verspreid. En de chique Franse A.P.C., die een dun maar mooi vormgegeven boekje bleek te zijn.

Het afgelopen najaar was er een grappige commercial van Neckermann op de tv te zien: een meisje stapt steeds in een andere outfit de deur uit om te controleren of de bouwvakkers wel fluiten. Zo ja, dan is het goed, zo nee, dan zet haar man (zogenaamd de baas van Neckermann) de kleren niet in de catalogus. In de Neckermann staan inderdaad leuke, draagbare en betaalbare kleren. Bij de Quelle hadden ze Claudia Schiffer op de cover gezet. Dat wekt verwachtingen, maar bij nader inzien is het meer van hetzelfde als Neckermann. De Wehkamp-mode valt nog het meest tegen: het ziet er een beetje gewoon en goedkoop uit. De Klingel, met Willeke Alberti en dochter Danielle erop en erin, blijkt vooral voor de grotere maten.

Om eens te proberen hoe het in z’n werk gaat heb ik uit sommige catalogi iets besteld. Ik beperkte me tot kleding, hoewel je ook heel gemakkelijk een bank of tv kunt laten thuisbezorgen. De meeste catalogi bestaan voor een derde uit damesmode, een derde heren- en kinderkleding en de rest wordt gevuld met alles voor het huis: bankstellen (vooral van het soort dat je bij het tv-programma Kassa ziet als iemand erdoorheen is gezakt), tv’s, wasmachines, videocamera’s et cetera, echt álles, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan uit een catalogus worden besteld, ook het hele Telsell-aanbod. Ik zou niet op het idee zijn gekomen, maar het schijnt vaak genoeg te gebeuren: mensen laten zich bij een speciaalzaak (zoals RAF) uitgebreid voorlichten en bestellen hun tv of dvd-speler vervolgens bij Wehkamp.

Ik bestelde uit verschillende catalogi een vest en een paar broeken voor mezelf, en twee zomerse 7/8 cargobroeken voor mijn man. Bovendien bestelde ik twee badpakken (met het voornemen om er één te kiezen en het andere terug te sturen). Je moet goed de maattabellen achterin bekijken, dan lukt het wel. Let ook op de prijs: hoe groter de maat, hoe duurder het kledingstuk. (Dat is dus anders dan in gewone winkels.)

En dan gaat het feest beginnen: eerst vol verwachting afwachten en dan – binnen een week – wordt er een doos bezorgd en begint het sinterklaasgevoel. Ik begreep meteen waarom je er zo verslaafd aan kunt raken. Het is niet alleen het gemak, maar vooral de spanning waarvan je een kick krijgt. Hoe ziet het eruit? Zal het passen? Is het echt zo leuk als het er op de foto uitzag? En daar ga je. Het ging goed, dus wat zal ik nu eens proberen? We zagen het nog in het zeer grappige tv-programma Grumpy Old Women (vrijdagavond op de BBC): ‘Before you know it, you’re hooked.

Bedenk wel dat je per keer ook een bedragje voor verzendkosten betaalt; het zou dus verstandiger zijn om zoveel mogelijk in één keer te bestellen. Maar als je een paar maanden niets doet komt er onverwacht een nieuwe verrassing in de brievenbus: een nieuwe aanbieding met kortingen van 30 tot 50 procent. Je zou wel stom zijn om zo’n kans te laten lopen.

* zie ook www.elegance.de
© 2005 Marianne Bernard
powered by CJ2