archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
In watersportstad Sneek Dik Kruithof

1720BZ Sneek1Sneek is een bruisende watersportstad en een ideale plaats om een boot te huren. Maar Sneek is meer. Het heeft een mooie oude binnenstad en verscheidene musea. Een daarvan is het Fries Scheepvaartmuseum met aandacht voor achttien onderwerpen die met scheepvaart te maken hebben en ook nog een aparte ruimte voor wisselende tentoonstellingen. Het museum is gevestigd in vijf monumentale herenhuizen aan het Kleinzand, maar eenmaal binnen merk je weinig van die verschillende huizen, er is alleen zo nu en dan een klein niveauverschil.

Het is een museum over scheepvaart en heel veel meer … zoals ze zelf schrijven: ‘… alle vervoer verliep over het water, dat verhaal vertellen we, maar ook de geschiedenis van de waterstad Sneek met bekende onderwerpen zoals skûtsjesilen, de Sneekweek, de Waterpoort en de Elfstedentocht maar ook minder bekende verhalen over de Friese zeemacht, de kustvaart naar de Oostzee of de zilversmeden van Sneek’. Een druk museum dus, zo zijn er twee ‘ijszalen’, tijd waarin de scheepvaart stil lag, maar er wel veel te zien is over sledetochten en schaatsen met de nadruk op de Elfstedentocht. En in Stad en Streek wordt natuurlijk aandacht besteed aan Sneek als eerste vestigingsstad van C&A Brenninkmeijer. Van oorsprong lapkepoepen, textiel verkopende seizoenarbeiders, die gewoon waren komen lopen uit Duitsland.

Het varen is natuurlijk hoofdbestanddeel van het Scheepvaartmuseum en daar komen ze goed mee tevoorschijn. Genoeg, maar niet overdadig veel scheepsmodellen, een duidelijk verhaal over de verschillende soorten schepen. De nadruk natuurlijk op de oudere tijden en de binnenvaart, want Sneek heeft nog nooit aan zee gelegen en had alleen in de vroegste geschiedenis een verbinding met de steeds verder dichtslibbende Middelzee. Maar Sneek was wel een kruispunt voor1720BZ Sneek2 de Friese binnenvaart en die komt in het museum dan ook vooral aan de orde. De vrachtvaarders bijvoorbeeld, die met hun skûtsjes de binnenlandse verbindingen zo snel mogelijk onderhielden. In onze tijd is het een soort toeristisch vermaak geworden.

Sneek was in de vroege middeleeuwen een van de belangrijkste (twee) Friese steden. Het had als eerste stad een stenen omwalling van met baksteen belegde muren. Opvallendste onderdeel hiervan was de Waterpoort, die het stadssymbool is geworden en ooit het eerste historische monument was dat met overheidsgeld is gerestaureerd. De Waterpoort is het symbool geworden van de watersportstad Sneek. In het museum is nog een mooie verzameling van tientallen modellen van zeilbootjes waarmee op de Sneekweek wedstrijden zijn gevaren.

Een mooi museum dus, met als extra attractie een ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen die nu gevuld wordt door de kunstfotograaf Jenny Boot. Die wilde hier graag exposeren, drie jaar na haar vertrek uit Sneek (‘Boot en het Scheepvaartmuseum, dat klinkt wel lekker’). Ze maakt prachtige portretfoto’s’, veel van kracht uitstralende vrouwen, maar ook dingen geïnspireerd door Vermeer of Van Gogh: Last Potato Supper. Het mooiste vond ik de portretstudie van de schimmel Bugatti.
We moeten het museum maar zien als het tweede historische museum voor Friesland. Sneek kan naar believen, vooral geïnspireerd door de stad zelf, putten uit genoeg ‘Friese’ onderwerpen. Waarbij er overigens nog heel veel blijft liggen, zoals bij voorbeeld de uiterst belangrijke landbouwsector. Daar moet je voor naar het Fries Landbouwmuseum. Helaas lijkt het erop dat de provincie de subsidie daarvoor gaat stoppen.

---
Voor lapkepoepen zie de Leunstoel van 14 september 2019
-----
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2020 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
In watersportstad Sneek Dik Kruithof
1720BZ Sneek1Sneek is een bruisende watersportstad en een ideale plaats om een boot te huren. Maar Sneek is meer. Het heeft een mooie oude binnenstad en verscheidene musea. Een daarvan is het Fries Scheepvaartmuseum met aandacht voor achttien onderwerpen die met scheepvaart te maken hebben en ook nog een aparte ruimte voor wisselende tentoonstellingen. Het museum is gevestigd in vijf monumentale herenhuizen aan het Kleinzand, maar eenmaal binnen merk je weinig van die verschillende huizen, er is alleen zo nu en dan een klein niveauverschil.

Het is een museum over scheepvaart en heel veel meer … zoals ze zelf schrijven: ‘… alle vervoer verliep over het water, dat verhaal vertellen we, maar ook de geschiedenis van de waterstad Sneek met bekende onderwerpen zoals skûtsjesilen, de Sneekweek, de Waterpoort en de Elfstedentocht maar ook minder bekende verhalen over de Friese zeemacht, de kustvaart naar de Oostzee of de zilversmeden van Sneek’. Een druk museum dus, zo zijn er twee ‘ijszalen’, tijd waarin de scheepvaart stil lag, maar er wel veel te zien is over sledetochten en schaatsen met de nadruk op de Elfstedentocht. En in Stad en Streek wordt natuurlijk aandacht besteed aan Sneek als eerste vestigingsstad van C&A Brenninkmeijer. Van oorsprong lapkepoepen, textiel verkopende seizoenarbeiders, die gewoon waren komen lopen uit Duitsland.

Het varen is natuurlijk hoofdbestanddeel van het Scheepvaartmuseum en daar komen ze goed mee tevoorschijn. Genoeg, maar niet overdadig veel scheepsmodellen, een duidelijk verhaal over de verschillende soorten schepen. De nadruk natuurlijk op de oudere tijden en de binnenvaart, want Sneek heeft nog nooit aan zee gelegen en had alleen in de vroegste geschiedenis een verbinding met de steeds verder dichtslibbende Middelzee. Maar Sneek was wel een kruispunt voor1720BZ Sneek2 de Friese binnenvaart en die komt in het museum dan ook vooral aan de orde. De vrachtvaarders bijvoorbeeld, die met hun skûtsjes de binnenlandse verbindingen zo snel mogelijk onderhielden. In onze tijd is het een soort toeristisch vermaak geworden.

Sneek was in de vroege middeleeuwen een van de belangrijkste (twee) Friese steden. Het had als eerste stad een stenen omwalling van met baksteen belegde muren. Opvallendste onderdeel hiervan was de Waterpoort, die het stadssymbool is geworden en ooit het eerste historische monument was dat met overheidsgeld is gerestaureerd. De Waterpoort is het symbool geworden van de watersportstad Sneek. In het museum is nog een mooie verzameling van tientallen modellen van zeilbootjes waarmee op de Sneekweek wedstrijden zijn gevaren.

Een mooi museum dus, met als extra attractie een ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen die nu gevuld wordt door de kunstfotograaf Jenny Boot. Die wilde hier graag exposeren, drie jaar na haar vertrek uit Sneek (‘Boot en het Scheepvaartmuseum, dat klinkt wel lekker’). Ze maakt prachtige portretfoto’s’, veel van kracht uitstralende vrouwen, maar ook dingen geïnspireerd door Vermeer of Van Gogh: Last Potato Supper. Het mooiste vond ik de portretstudie van de schimmel Bugatti.
We moeten het museum maar zien als het tweede historische museum voor Friesland. Sneek kan naar believen, vooral geïnspireerd door de stad zelf, putten uit genoeg ‘Friese’ onderwerpen. Waarbij er overigens nog heel veel blijft liggen, zoals bij voorbeeld de uiterst belangrijke landbouwsector. Daar moet je voor naar het Fries Landbouwmuseum. Helaas lijkt het erop dat de provincie de subsidie daarvoor gaat stoppen.

---
Voor lapkepoepen zie de Leunstoel van 14 september 2019
-----
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2020 Dik Kruithof
powered by CJ2