archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Naar de film delen printen terug
Popicoon Ethan Hawke Hans Knegtmans

1518VG Juliet nakedHet is eind augustus, dus we moeten het op bioscoopgebied nog even doen met een komkommertijdprogramma. Veel lachen om flauwekul en je moet flink zoeken naar een film die niet in 3D is gemaakt. Als u tot de gelukkigen behoort die op reisafstand wonen van de drie films in het Billy Wilderretrospectief, moet u vooral niet nalaten ze te gaan zien.

De noirthriller Double Indemnity (1944, met Barbara Stanwyck en Fred MacMurray) heeft vrijwel iedereen al op tv gezien, maar dat geldt niet voor de andere twee juweeltjes. In het met Oscars overladen The Lost Weekend (1944) probeert Ray Milland zijn alcoholverslaving te beteugelen. Als u zelf regelmatig een glaasje te veel gebruikt, kunt u die film beter overslaan. Ace in the Hole (1951) voert een cynische verslaggever ten tonele, die een tragische mijninstorting transformeert tot een toeristische trekpleister. Kirk Douglas is de bad guy die pas over een restantje geweten blijkt te beschikken als het al te laat is. Het festival verkeert in zijn nadagen, dus wacht niet te lang.

Wie het liever bij het reguliere bioscoopaanbod houdt, kan zich geen buil vallen aan de  meer dan verdienstelijke komedie Juliet, Naked. De titel verwijst naar het popalbum Juliet van de niet-bestaande popzanger Tucker Crowe. Die is vrijwel onbekend bij de jeugd van nu. Maar filmdocent Duncan is 25 jaar na Tuckers abrupte afscheid van de popscene nog steeds bezeten van zijn idool. Hij kan zijn geluk niet op wanneer de post een pakketje bezorgt met de intrigerende titel Juliet, Naked. Na een paar maten beluisterd te hebben, begrijpt hij de clou. Het zijn demo’s van het album Juliet, die alleen de zang bevatten en de begeleiding door een akoestische gitaar.

Duncan plaatst het hele zaakje op de fan-site die hij al jaren terug heeft geconstrueerd. Het geniale werkstuk roept bij de bezoekers superlatieve reacties op, met één opmerkelijke uitzondering: zijn vrouw Annie mengt zich1518VG Ace in the hole – anoniem – in de discussie, en haar mening is niet mals. Slechts één inzender steunt haar kritische geluiden. En laat dat nu uitgerekend de grote Tucker Crowe zijn, in hoogst eigen persoon! Het tweetal begint aan een heuse email-wisseling. Over muziek natuurlijk, maar allengs komen ook andere zaken des levens aan de orde.

Echtgenoot Duncan weet nog van niets: die heeft het veel te druk met zijn fan-site. Ook heeft hij onlangs iets moois opgebouwd met een oudere studente, die minder spastisch op zijn muzikale geestdrift reageert dan Annie. Het wekt nauwelijks verbazing dat het popidool en zijn nieuwe fan besluiten elkaar in real life te ontmoeten. (In Londen, want dat komt scenario-technisch goed uit.) De kijker weet ook wel dat dit tot enige beroering zal leiden, maar tegelijkertijd heeft hij al voldoende van de sfeer kunnen proeven om die verwikkelingen met vertrouwen tegemoet te zien. Daar komt bij dat Juliet Naked een getrouwe bewerking is van de gelijknamige roman van schrijver Nick Hornby uit 2009. Eerder werden diens boeken High Fidelity, About a Boy en Fever Pitch met succes verfilmd. We weten daardoor in grote lijnen wat we kunnen verwachten (goedmoedige humor) en wat niet (een of meer existentiële crises).

Regisseur Jesse Peretz was in zijn tijd bassist bij Lemonheads, dus met de muziek zit het wel goed. (Al is Tucker Crowes live-vertolking van Ray Davies’ fenomenale Waterloo Sunset op het randje.) Ook zijn regie van de personages is voorbeeldig. Ethan Hawke heeft als Tucker Crowe zijn beste rol sinds jaren en neemt het laatste restje vieze smaak weg dat sommigen (schrijver dezes, bijvoorbeeld) hadden overgehouden aan het drakerige duo Before Surise (1995) en Before Sunset (2004). Ook de twee andere vertolkers van hoofdrollen (Rose Byrne als Annie en Chris O’Dowd als Duncan) zijn volledig voor hun taak berekend.

-----
De plaatjes zijn geselecteerd door de schrijver


© 2018 Hans Knegtmans meer Hans Knegtmans - meer "Naar de film" -
Vermaak en Genot > Naar de film
Popicoon Ethan Hawke Hans Knegtmans
1518VG Juliet nakedHet is eind augustus, dus we moeten het op bioscoopgebied nog even doen met een komkommertijdprogramma. Veel lachen om flauwekul en je moet flink zoeken naar een film die niet in 3D is gemaakt. Als u tot de gelukkigen behoort die op reisafstand wonen van de drie films in het Billy Wilderretrospectief, moet u vooral niet nalaten ze te gaan zien.

De noirthriller Double Indemnity (1944, met Barbara Stanwyck en Fred MacMurray) heeft vrijwel iedereen al op tv gezien, maar dat geldt niet voor de andere twee juweeltjes. In het met Oscars overladen The Lost Weekend (1944) probeert Ray Milland zijn alcoholverslaving te beteugelen. Als u zelf regelmatig een glaasje te veel gebruikt, kunt u die film beter overslaan. Ace in the Hole (1951) voert een cynische verslaggever ten tonele, die een tragische mijninstorting transformeert tot een toeristische trekpleister. Kirk Douglas is de bad guy die pas over een restantje geweten blijkt te beschikken als het al te laat is. Het festival verkeert in zijn nadagen, dus wacht niet te lang.

Wie het liever bij het reguliere bioscoopaanbod houdt, kan zich geen buil vallen aan de  meer dan verdienstelijke komedie Juliet, Naked. De titel verwijst naar het popalbum Juliet van de niet-bestaande popzanger Tucker Crowe. Die is vrijwel onbekend bij de jeugd van nu. Maar filmdocent Duncan is 25 jaar na Tuckers abrupte afscheid van de popscene nog steeds bezeten van zijn idool. Hij kan zijn geluk niet op wanneer de post een pakketje bezorgt met de intrigerende titel Juliet, Naked. Na een paar maten beluisterd te hebben, begrijpt hij de clou. Het zijn demo’s van het album Juliet, die alleen de zang bevatten en de begeleiding door een akoestische gitaar.

Duncan plaatst het hele zaakje op de fan-site die hij al jaren terug heeft geconstrueerd. Het geniale werkstuk roept bij de bezoekers superlatieve reacties op, met één opmerkelijke uitzondering: zijn vrouw Annie mengt zich1518VG Ace in the hole – anoniem – in de discussie, en haar mening is niet mals. Slechts één inzender steunt haar kritische geluiden. En laat dat nu uitgerekend de grote Tucker Crowe zijn, in hoogst eigen persoon! Het tweetal begint aan een heuse email-wisseling. Over muziek natuurlijk, maar allengs komen ook andere zaken des levens aan de orde.

Echtgenoot Duncan weet nog van niets: die heeft het veel te druk met zijn fan-site. Ook heeft hij onlangs iets moois opgebouwd met een oudere studente, die minder spastisch op zijn muzikale geestdrift reageert dan Annie. Het wekt nauwelijks verbazing dat het popidool en zijn nieuwe fan besluiten elkaar in real life te ontmoeten. (In Londen, want dat komt scenario-technisch goed uit.) De kijker weet ook wel dat dit tot enige beroering zal leiden, maar tegelijkertijd heeft hij al voldoende van de sfeer kunnen proeven om die verwikkelingen met vertrouwen tegemoet te zien. Daar komt bij dat Juliet Naked een getrouwe bewerking is van de gelijknamige roman van schrijver Nick Hornby uit 2009. Eerder werden diens boeken High Fidelity, About a Boy en Fever Pitch met succes verfilmd. We weten daardoor in grote lijnen wat we kunnen verwachten (goedmoedige humor) en wat niet (een of meer existentiële crises).

Regisseur Jesse Peretz was in zijn tijd bassist bij Lemonheads, dus met de muziek zit het wel goed. (Al is Tucker Crowes live-vertolking van Ray Davies’ fenomenale Waterloo Sunset op het randje.) Ook zijn regie van de personages is voorbeeldig. Ethan Hawke heeft als Tucker Crowe zijn beste rol sinds jaren en neemt het laatste restje vieze smaak weg dat sommigen (schrijver dezes, bijvoorbeeld) hadden overgehouden aan het drakerige duo Before Surise (1995) en Before Sunset (2004). Ook de twee andere vertolkers van hoofdrollen (Rose Byrne als Annie en Chris O’Dowd als Duncan) zijn volledig voor hun taak berekend.

-----
De plaatjes zijn geselecteerd door de schrijver
© 2018 Hans Knegtmans
powered by CJ2