archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 13
Jaargang 4
10 mei 2007
Bezigheden > Recht en onrecht delen printen terug
Auto van de zaak niet altijd voordeliger Henk Bergman

0306 BZ Recht
Mooi moment: u mag van uw werkgever op zijn kosten een leaseauto uitzoeken. Lang nadenken over het aanbod doet u niet. Wie zou zo’n buitenkansje laten lopen? Maar is een leaseauto financieel wel altijd zo voordelig in vergelijking met een eigen auto? Het antwoord varieert: soms wel, soms niet.

Een leaseauto van de zaak lijkt op het eerste gezicht een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. De werkgever betaalt immers alle kosten? Helaas: dat is maar gedeeltelijk waar. De werkgever is verplicht bij uw jaarlijkse inkomen een bedrag op te tellen voor de privé-kilometers die u rijdt. Het gaat om 22% van de cataloguswaarde van de auto (incl. BPM en BTW). Is die € 20.000, dan bedraagt de bijtelling dus € 4.400. Over dat bedrag houdt de werkgever loonheffingen in. Hoeveel dat bij elkaar precies is hangt af van uw inkomen en van de belastingschijf die daarbij hoort. Soms moet u aan uw werkgever een vergoeding voor de gereden privé-kilometers betalen; die wordt dan weer in mindering gebracht op de bijtelling.

De bijtelling geldt niet als u per jaar minder dan 500 privé-kilometers rijdt. Maar dat moet u wel kunnen aantonen. Dat kan door aan uw werkgever een ‘Verklaring geen privé-gebruik’ te overleggen (die u kunt downloaden op www.belastingdienst.nl) en zelf zorgvuldig een rittenadministratie bij te houden. Daarin moet u per rit bijhouden: de begin- en eindstand in kilometers, het begin- en eindpunt en het bezoekadres. Dat laatste hoeft niet voor privé-ritten, maar die maakt u in dit geval toch weinig (althans met deze auto). Het is zaak de administratie na elke rit of in elk geval per week bij te werken, want reconstructie van uw gereden kilometers op een later tijdstip leidt onherroepelijk tot onnauwkeurigheden. Een steun bieden de routeplanners op internet: die geven ook het aantal kilometers.

Het alternatief voor een leaseauto is dat u uw zakelijke kilometers in uw eigen auto rijdt een daarvoor een onbelaste vergoeding krijgt. Die mag maximaal € 0,19 per kilometer bedragen. Uw werkgever mag meer vergoeden, maar dan moet u over dat meerdere belasting betalen. Onder zakelijke kilometers valt ook het woon-werkverkeer. U hoeft zelf geen administratie bij te houden om de vergoeding te verantwoorden.

De vraag is nu wanneer een leaseauto voordeliger is dan een eigen auto waarvan de kosten onbelast (of deels belast) worden vergoed. Er is daarvoor een vuistregel. Naarmate uw eigen auto duurder is wordt het minder aantrekkelijk om een kostenvergoeding af te spreken. Globaal vanaf een cataloguswaarde van € 16.000 is een kilometervergoeding onvoldoende om de kosten (denk vooral aan de afschrijving!) te dekken. Aan de andere kant: wie met een niet al te dure auto veel zakelijke kilometers kan declareren, kan financieel wel eens beter uit zijn dan met een lease-auto.

De top-10 van meest populaire leaseauto’s zier er als volgt uit:
1. Volkswagen Golf
2. Peugeot 407
3. Opel Astra
4. Volvo S40/V50
5. Peugeot 307
6. Renault Scénic
7. Ford Focus
8. Renault Mégane
9. Volkswagen Passat
10. Audi A4
Bron: VNA en Carros Autojaarboek 2006

Van twee leaseauto’s uit de top-10 bekijken we de kosten: de Volkswagen Golf 1.6 FSI en de Peugeot 307 1.6. Dat levert het volgende resultaat op.

VW Golf Peugeot
Prijs € 24.900 € 18.740
Bruto jaarinkomen € 40.000 € 40.000
Eigen bijdrage per maand € 100 € 100
Fiscale bijtelling per jaar € 4.278 € 2.923
Netto kosten per maand € 250 € 202

De netto kosten per maand bestaan uit de netto bijtelling en de eigen bijdrage. De uitkomst zal uiteraard anders uitvallen als uw jaarinkomen afwijkt van het gehanteerde bedrag van € 40.000.

Het is lastig hier een specifiek op uw situatie van toepassing zijnde kostenberekening te maken voor het geval u met uw eigen auto zakelijke kilometers voor uw werkgever rijdt en daarvoor een onbelaste vergoeding ontvangt. Er zijn dan veel variabelen van belang, die individueel verschillen: de prijs van de auto, het jaarlijkse afschrijvingspercentage, het aantal (zakelijke) kilometers, de kosten van verzekering en onderhoud, de woon-werkafstand, enzovoort. Op internet vindt u rekenmodellen waarmee u gemakkelijk op basis van de voor u geldende gegevens kunt bepalen wat uw autokosten per maand en per kilometer zijn (zie bijvoorbeeld www.berekenhet.nl).

Als u niet in aanmerking komt voor een leaseauto of als u die te duur vindt, kunt u uiteraard zelf een auto kopen. Misschien beschikt u over voldoende middelen om die te financieren. Maar misschien zit u wat minder goed bij kas. Denk in dat geval eens aan de volgende mogelijkheden.

Huurkoop. Bij deze financieringsvorm spreidt u de betaling over een bepaalde termijn, bijvoorbeeld twee jaar. De restwaarde na twee jaar wordt meestal van het totale bedrag afgetrokken (wat de maandelijkse termijnen verlaagt), maar die moet u na die termijn natuurlijk alsnog betalen. Vaak kunt u de restwaarde ook weer financieren.

Bank- of dealerkrediet. Bekende vorm van autofinanciering. Vaak zijn flexibele vormen mogelijk, waarin u niet direct het hele bedrag hoeft op te nemen en waarin u ook makkelijk bedragen kunt aflossen als uw financiële positie – bijvoorbeeld door een onverwacht extraatje – weer wat beter is.

Leasen. Maar dan in privé. Bijna alle autodealers bieden de mogelijkheid aan, maar er zijn ook onafhankelijke leasemaatschappijen waar u terecht kunt. Zeker als u alles via internet kunt afhandelen kunt u voor een redelijk bedrag (vanaf zo’n € 300 per maand) een nieuwe auto leasen. U hoeft dan verder alleen nog maar de brandstof te betalen. Let op: leasen is altijd gebonden aan een vast aantal kilometers per jaar. Gaat u daar overheen, dan betaalt u extra.

Gebruikte leaseauto kopen. Op de websites van leasemaatschappijen worden leaseauto’s aangeboden die hun tijd hebben uitgediend. Ze staan soms voor een heel aantrekkelijke prijs te koop. Er wordt geen service verleend zoals een dealer of een garage dat doet en u krijgt ook geen garantie.
 
*********************
Beetje tot rust komen?
Kijk op www.canarias.nl


© 2007 Henk Bergman meer Henk Bergman - meer "Recht en onrecht"
Bezigheden > Recht en onrecht
Auto van de zaak niet altijd voordeliger Henk Bergman
0306 BZ Recht
Mooi moment: u mag van uw werkgever op zijn kosten een leaseauto uitzoeken. Lang nadenken over het aanbod doet u niet. Wie zou zo’n buitenkansje laten lopen? Maar is een leaseauto financieel wel altijd zo voordelig in vergelijking met een eigen auto? Het antwoord varieert: soms wel, soms niet.

Een leaseauto van de zaak lijkt op het eerste gezicht een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. De werkgever betaalt immers alle kosten? Helaas: dat is maar gedeeltelijk waar. De werkgever is verplicht bij uw jaarlijkse inkomen een bedrag op te tellen voor de privé-kilometers die u rijdt. Het gaat om 22% van de cataloguswaarde van de auto (incl. BPM en BTW). Is die € 20.000, dan bedraagt de bijtelling dus € 4.400. Over dat bedrag houdt de werkgever loonheffingen in. Hoeveel dat bij elkaar precies is hangt af van uw inkomen en van de belastingschijf die daarbij hoort. Soms moet u aan uw werkgever een vergoeding voor de gereden privé-kilometers betalen; die wordt dan weer in mindering gebracht op de bijtelling.

De bijtelling geldt niet als u per jaar minder dan 500 privé-kilometers rijdt. Maar dat moet u wel kunnen aantonen. Dat kan door aan uw werkgever een ‘Verklaring geen privé-gebruik’ te overleggen (die u kunt downloaden op www.belastingdienst.nl) en zelf zorgvuldig een rittenadministratie bij te houden. Daarin moet u per rit bijhouden: de begin- en eindstand in kilometers, het begin- en eindpunt en het bezoekadres. Dat laatste hoeft niet voor privé-ritten, maar die maakt u in dit geval toch weinig (althans met deze auto). Het is zaak de administratie na elke rit of in elk geval per week bij te werken, want reconstructie van uw gereden kilometers op een later tijdstip leidt onherroepelijk tot onnauwkeurigheden. Een steun bieden de routeplanners op internet: die geven ook het aantal kilometers.

Het alternatief voor een leaseauto is dat u uw zakelijke kilometers in uw eigen auto rijdt een daarvoor een onbelaste vergoeding krijgt. Die mag maximaal € 0,19 per kilometer bedragen. Uw werkgever mag meer vergoeden, maar dan moet u over dat meerdere belasting betalen. Onder zakelijke kilometers valt ook het woon-werkverkeer. U hoeft zelf geen administratie bij te houden om de vergoeding te verantwoorden.

De vraag is nu wanneer een leaseauto voordeliger is dan een eigen auto waarvan de kosten onbelast (of deels belast) worden vergoed. Er is daarvoor een vuistregel. Naarmate uw eigen auto duurder is wordt het minder aantrekkelijk om een kostenvergoeding af te spreken. Globaal vanaf een cataloguswaarde van € 16.000 is een kilometervergoeding onvoldoende om de kosten (denk vooral aan de afschrijving!) te dekken. Aan de andere kant: wie met een niet al te dure auto veel zakelijke kilometers kan declareren, kan financieel wel eens beter uit zijn dan met een lease-auto.

De top-10 van meest populaire leaseauto’s zier er als volgt uit:
1. Volkswagen Golf
2. Peugeot 407
3. Opel Astra
4. Volvo S40/V50
5. Peugeot 307
6. Renault Scénic
7. Ford Focus
8. Renault Mégane
9. Volkswagen Passat
10. Audi A4
Bron: VNA en Carros Autojaarboek 2006

Van twee leaseauto’s uit de top-10 bekijken we de kosten: de Volkswagen Golf 1.6 FSI en de Peugeot 307 1.6. Dat levert het volgende resultaat op.

VW Golf Peugeot
Prijs € 24.900 € 18.740
Bruto jaarinkomen € 40.000 € 40.000
Eigen bijdrage per maand € 100 € 100
Fiscale bijtelling per jaar € 4.278 € 2.923
Netto kosten per maand € 250 € 202

De netto kosten per maand bestaan uit de netto bijtelling en de eigen bijdrage. De uitkomst zal uiteraard anders uitvallen als uw jaarinkomen afwijkt van het gehanteerde bedrag van € 40.000.

Het is lastig hier een specifiek op uw situatie van toepassing zijnde kostenberekening te maken voor het geval u met uw eigen auto zakelijke kilometers voor uw werkgever rijdt en daarvoor een onbelaste vergoeding ontvangt. Er zijn dan veel variabelen van belang, die individueel verschillen: de prijs van de auto, het jaarlijkse afschrijvingspercentage, het aantal (zakelijke) kilometers, de kosten van verzekering en onderhoud, de woon-werkafstand, enzovoort. Op internet vindt u rekenmodellen waarmee u gemakkelijk op basis van de voor u geldende gegevens kunt bepalen wat uw autokosten per maand en per kilometer zijn (zie bijvoorbeeld www.berekenhet.nl).

Als u niet in aanmerking komt voor een leaseauto of als u die te duur vindt, kunt u uiteraard zelf een auto kopen. Misschien beschikt u over voldoende middelen om die te financieren. Maar misschien zit u wat minder goed bij kas. Denk in dat geval eens aan de volgende mogelijkheden.

Huurkoop. Bij deze financieringsvorm spreidt u de betaling over een bepaalde termijn, bijvoorbeeld twee jaar. De restwaarde na twee jaar wordt meestal van het totale bedrag afgetrokken (wat de maandelijkse termijnen verlaagt), maar die moet u na die termijn natuurlijk alsnog betalen. Vaak kunt u de restwaarde ook weer financieren.

Bank- of dealerkrediet. Bekende vorm van autofinanciering. Vaak zijn flexibele vormen mogelijk, waarin u niet direct het hele bedrag hoeft op te nemen en waarin u ook makkelijk bedragen kunt aflossen als uw financiële positie – bijvoorbeeld door een onverwacht extraatje – weer wat beter is.

Leasen. Maar dan in privé. Bijna alle autodealers bieden de mogelijkheid aan, maar er zijn ook onafhankelijke leasemaatschappijen waar u terecht kunt. Zeker als u alles via internet kunt afhandelen kunt u voor een redelijk bedrag (vanaf zo’n € 300 per maand) een nieuwe auto leasen. U hoeft dan verder alleen nog maar de brandstof te betalen. Let op: leasen is altijd gebonden aan een vast aantal kilometers per jaar. Gaat u daar overheen, dan betaalt u extra.

Gebruikte leaseauto kopen. Op de websites van leasemaatschappijen worden leaseauto’s aangeboden die hun tijd hebben uitgediend. Ze staan soms voor een heel aantrekkelijke prijs te koop. Er wordt geen service verleend zoals een dealer of een garage dat doet en u krijgt ook geen garantie.
 
*********************
Beetje tot rust komen?
Kijk op www.canarias.nl
© 2007 Henk Bergman
powered by CJ2