archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 18
Jaargang 13
1 september 2016
Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
Mijn nieuwe printer Paul Bordewijk

1318BZ PrinterZe maken tegenwoordig de meest vernuftige apparaten, maar de kwaliteit van handleidingen blijft daar ver bij achter. Soms krijg je de indruk dat ze uit het Japans vertaald zijn door een tweedejaars student Duits met Nederlands als bijvak. Maar ook wanneer de handleiding in goed Nederlands is, is hij soms nog onbegrijpelijk of inadequaat.

Onlangs kocht ik een nieuwe Laser-Jet printer van HP, de MFP M177fw. Het uitpakken ging goed, mede door de aanwijzingen van HP. Na enige tijd werkte ook de installatie-cd, die de noodzakelijke software overbracht naar mijn laptop en tevens aangaf wat ik verder moest doen. Bij dat laatste ging het echter mis. Nadat ik zoals aangegeven mijn computer met de printer verbonden had met een USB kabel, gebeurde er niets. Nog maar een paar keer proberen, want dat wil weleens helpen, maar niet in dit geval.

Je kunt dan contact met HP zoeken via hun website, maar daarvoor heb je het serienummer nodig, en dat kon ik helaas niet vinden. Er stond wel een ingewikkelde code op de installatie CD, maar dat was weer niet het serienummer. Daarom toch maar met de helpdesk gebeld, waar gelukkig een persoon van vlees en bloed mij te woord stond. Maar die moest natuurlijk ook het serienummer weten.

Hij kon mij echter een stap verder helpen door aan te geven waar het serienummer stond. Ik moest een klep openmaken waarvan ik nooit gedacht had dat het een beweegbaar onderdeel van de machine was, en dan kreeg ik het serienummer te zien. Dat viel nog niet mee, wan die klep ging maar half open zodat ik zowat onder het apparaat moest kruipen om met mijn varilux bril de kleine lettertjes te kunnen lezen. Later bleek de klep verder open te kunnen, maar dan moest ik weer onderdelen weghalen die ik net bevestigd had.

Aanvankelijk begreep de helpdeskmedewerker ook niet wat er aan de hand was. Maar gelukkig hebben helpdeskmedewerkers collega’s. En zo kreeg ik toch te horen wat ik fout had gedaan. Aan de achterkant van de printer zitten twee openingen waar zo’n vierkante USB plug in past. En ik had hem in de onderste gestopt in plaats van in de bovenste. Dat kon snel hersteld worden en mijn printer doet nu wat hij moet doen: printen, kopiëren en scannen. Alleen moet ik er nu nog achter zien te komen hoe je in godsnaam een lege inktcartridge vervangt, maar dat is van later zorg. Wat trouwens het nut is van die onderste opening mag Joost weten.

De hele operatie heeft zowel mij als de medewerker van HP een hoop tijd gekost. Voor beide partijen is dat vervelend en voor HP ook nog duur. Daarbij is mijn neiging om nog een keer een apparaat van HP te kopen niet toegenomen.

HP had vier dingen beter kunnen doen:

1.Vermijden dat er aan de achterkant van het apparaat een loze opening zit waardoor mensen misleid worden.
2.Via de installatie CD aangeven welke van de twee openingen je moet gebruiken.
3.De sticker met het serienummer op een duidelijk zichtbare plaats aan de buitenkant van het apparaat bevestigen.
4.Zorgen dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn dat dit probleem zich kan voordoen.

Uit deze opeenstapeling van fouten kun je opmaken dat het management van HP laten we zeggen suboptimaal functioneert. De vraag is wat je met deze kennis moet wanneer je aandelen HP hebt. Je kunt besluiten ze snel te dumpen, want een bedrijf waar zoveel misgaat daar kan het nooit goed mee blijven gaan. Maar je kunt ook redeneren dat er bij HP kennelijk veel verbeterkansen liggen. Wanneer die gebruikt worden gaan de kosten omlaag en de winst omhoog. Dan kun je die aandelen beter houden.

Maar of u nu wel of niet verkoopt, na lezing van dit artikel kunt u ervan beschuldigd worden te handelen met voorkennis. Kijkt u dus maar uit!

-----------------
De tekening is van Annemiek Meijer


© 2016 Paul Bordewijk meer Paul Bordewijk - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
Mijn nieuwe printer Paul Bordewijk
1318BZ PrinterZe maken tegenwoordig de meest vernuftige apparaten, maar de kwaliteit van handleidingen blijft daar ver bij achter. Soms krijg je de indruk dat ze uit het Japans vertaald zijn door een tweedejaars student Duits met Nederlands als bijvak. Maar ook wanneer de handleiding in goed Nederlands is, is hij soms nog onbegrijpelijk of inadequaat.

Onlangs kocht ik een nieuwe Laser-Jet printer van HP, de MFP M177fw. Het uitpakken ging goed, mede door de aanwijzingen van HP. Na enige tijd werkte ook de installatie-cd, die de noodzakelijke software overbracht naar mijn laptop en tevens aangaf wat ik verder moest doen. Bij dat laatste ging het echter mis. Nadat ik zoals aangegeven mijn computer met de printer verbonden had met een USB kabel, gebeurde er niets. Nog maar een paar keer proberen, want dat wil weleens helpen, maar niet in dit geval.

Je kunt dan contact met HP zoeken via hun website, maar daarvoor heb je het serienummer nodig, en dat kon ik helaas niet vinden. Er stond wel een ingewikkelde code op de installatie CD, maar dat was weer niet het serienummer. Daarom toch maar met de helpdesk gebeld, waar gelukkig een persoon van vlees en bloed mij te woord stond. Maar die moest natuurlijk ook het serienummer weten.

Hij kon mij echter een stap verder helpen door aan te geven waar het serienummer stond. Ik moest een klep openmaken waarvan ik nooit gedacht had dat het een beweegbaar onderdeel van de machine was, en dan kreeg ik het serienummer te zien. Dat viel nog niet mee, wan die klep ging maar half open zodat ik zowat onder het apparaat moest kruipen om met mijn varilux bril de kleine lettertjes te kunnen lezen. Later bleek de klep verder open te kunnen, maar dan moest ik weer onderdelen weghalen die ik net bevestigd had.

Aanvankelijk begreep de helpdeskmedewerker ook niet wat er aan de hand was. Maar gelukkig hebben helpdeskmedewerkers collega’s. En zo kreeg ik toch te horen wat ik fout had gedaan. Aan de achterkant van de printer zitten twee openingen waar zo’n vierkante USB plug in past. En ik had hem in de onderste gestopt in plaats van in de bovenste. Dat kon snel hersteld worden en mijn printer doet nu wat hij moet doen: printen, kopiëren en scannen. Alleen moet ik er nu nog achter zien te komen hoe je in godsnaam een lege inktcartridge vervangt, maar dat is van later zorg. Wat trouwens het nut is van die onderste opening mag Joost weten.

De hele operatie heeft zowel mij als de medewerker van HP een hoop tijd gekost. Voor beide partijen is dat vervelend en voor HP ook nog duur. Daarbij is mijn neiging om nog een keer een apparaat van HP te kopen niet toegenomen.

HP had vier dingen beter kunnen doen:

1.Vermijden dat er aan de achterkant van het apparaat een loze opening zit waardoor mensen misleid worden.
2.Via de installatie CD aangeven welke van de twee openingen je moet gebruiken.
3.De sticker met het serienummer op een duidelijk zichtbare plaats aan de buitenkant van het apparaat bevestigen.
4.Zorgen dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn dat dit probleem zich kan voordoen.

Uit deze opeenstapeling van fouten kun je opmaken dat het management van HP laten we zeggen suboptimaal functioneert. De vraag is wat je met deze kennis moet wanneer je aandelen HP hebt. Je kunt besluiten ze snel te dumpen, want een bedrijf waar zoveel misgaat daar kan het nooit goed mee blijven gaan. Maar je kunt ook redeneren dat er bij HP kennelijk veel verbeterkansen liggen. Wanneer die gebruikt worden gaan de kosten omlaag en de winst omhoog. Dan kun je die aandelen beter houden.

Maar of u nu wel of niet verkoopt, na lezing van dit artikel kunt u ervan beschuldigd worden te handelen met voorkennis. Kijkt u dus maar uit!

-----------------
De tekening is van Annemiek Meijer
© 2016 Paul Bordewijk
powered by CJ2