archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 6
Jaargang 9
12 januari 2012
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Circusbeelden Peter Schröder

0906BS 100.1
Kerstkunstjes
Het was Oud&Nieuw en daarvoor was het kerstmis. Bij kerstmis hoort al een paar Nederlandse decennia een kerstcircus: ‘Een kerstcircus is een circusvoorstelling rond kerstmis. Een kerstcircus is veelal een familie gebeurtenis, vaak bezocht door families met (jonge) kinderen’. Die omschrijving moet wel uit Wikipedia.nl komen. We hadden het hier laatst al over de kermis (afgeleid van kerkmis, niet van kerstmis), een zeer verwante onderneming is het circus. Als het even meezat vertoonden, (naast allerhande andere ongepaste vertoningen), zowel op de kermis als in het circus dieren ‘hun’ kunstjes. Is dat nog wel van deze tijd? In Nederland steeds minder. Het monsterverbond van PVV en PvD wist met vereende krachten (verkrachte eenden! lachen!) de dierenpolitie (meldnummer 144) van de grond te tillen en gaat er vanuit dat het dierenwelzijn ook op de kermis en in het circus wegens vermeende wantoestanden nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. De circusdirecteuren hebben dan ook al geruime tijd geanticipeerd op dierenproblemen en laten de kunstjes steeds meer over aan mensen.

Dierenwelzijn
Dit jaar liet het Haagse kerstcircus (uit Rusland) nog een clubje lusteloze luipaarden op tabouretten springen, maar dat was veel minder spannend dan de kunsten van goed getrainde honden en dit keer ook een kudde geiten. Slim gezien ! Ziet u de verbalisant van de animal cops al getuigen bij de dierenrechter over dieronwaardige lijden van honden en geiten? En dan het verweer horen van de circusadvocaat: ‘Edelachtbare, bent u wel eens op een rashondententoonstelling geweest? Of op een geitenbatterij, pardon geitenboerderij? Wilt u zo vriendelijk zijn eens te kijken naar dit filmpje … . Veroorzaakt het circus soms hondsdolheid? of Q koorts?.........
En dan hoor ik van de wakkere verbalisant dat in dit eeuwenoude circus van de hardwerkende, zonder subsidie opererende ondernemer Hamurabi dierenrechten geschonden zouden worden! Terwijl u zelf kunt zien hoe opgewekt zijn honden blaffen en zijn geiten mekkeren!’ etc.etc.

Even serieus
Zelf heb ik nog eens een langdurige slappe lach gekregen van een act met zeehonden (de één vertoonde kunstjes, jawel ook met ballen op de neus, en de anderen applaudisseerden daarvoor met hun flappers). En paarden die worden gedwongen rechtop te gaan lopen vind ik wel heel kwetsbaar en beklagenswaardig (en enigszins obsceen). Maar als het meezit valt er genoeg spannends te zien aan goochelarij en acrobatiek van mensen (zit er in de clownerie ook een beetje de klad?). Deze menselijke kunstenaars komen zelden uit Nederland, maar veel vaker uit Midden en Oost Europa en als het om het echt superieure hogeschoolwerk gaat zijn ze vaak geboren en opgeleid in China en, deksels!, Noord-Korea!
Prachtig hoor, wat mij betreft is dat Hoge Kunst.
Klopt dat nou met die sociale onderscheidingsmechanismen van de socioloog Bourdieu? Wordt deze waardering wel voldoende gedeeld door mijn nette vrienden en kennissen? Of telt die waardering niet mee?

Oosterse wijsheid
Kijk naar het Carré kerstcircus van Henk van der Meijden: wat de sprietige meisjesteams uit Noord Korea met hun bordjes, ballen en trommels op het slappe koord voor elkaar krijgen grenst aan het ongelooflijke. Mooi, maar ook eng. Het gaat om het echte werk dat alleen tot stand kan worden gebracht met een serieuze jarenlange opleiding. Een keiharde afvalrace0906BS 100.2 waarin elke vergissing genadeloos wordt afgestraft. Als zo’n meisje iets minder goed doet is het geen Sorry Corry, foutje bedankt! Dan krijgt ze slaag van de trainer/ coach/ directeur en als het nog een keer gebeurt vliegt ze er uit. Dat zal ze leren!
Wacht eens, in de kritiek op Bourdieu werd ook wel geopperd dat Hogere Kunst niet alleen sozial fähig, maar ook moeilijk moest zijn, dat je van de schilderijen/muziek/romans niet zomaar kon genieten, maar dat je er wel voor moest werken, dat het moest groeien en dat de beleving dan dieper en verder ging. Was het de socioloog Bram de Swaan? Tja, als kunstenaars staan die Koreaanse acrobates voor zeer zware opgaven, hun investeringen in deculturele bagage van hun opleiding zijn enorm en het resultaat is navenant kunstzinnig. Als toeschouwer hoef ik alleen maar mijn adem tijdig in te houden. Is dat voor echte kunstgenieting voldoende?
Hoe leren we in Nederland circuskunsten? Als we geen sociaal/culturele familiebagage hebben? Met slappe was als Idols en Hollands got talent zullen we het niet redden.
 
Het professioneel maatschappelijk aspect
We kunnen het proberen op een onvervalste HBO opleiding! Lees wat Artistiek Manager Rotterdam Circus Arts Marc Jonkers van Codarts (hogeschool voor de kunsten) in Rotterdam ons te bieden heeft:
‘De bacheloropleiding Rotterdam Circus Arts is een vierjarige full time opleiding die opleidt tot professioneel uitvoerend kunstenaar in ten minste één circusspecialisatie. Daarnaast krijg je een brede basis aan circustechnieken aangeleerd, waardoor je als circuskunstenaar multi-inzetbaar bent.
De circusopleiding richt zich op het ontwikkelen van een hoogwaardige professionele uitvoeringskwaliteit (vaktechnisch leerdomein) en combineert dat met een persoonlijk onderscheidend artistiek profiel (artistiek leerdomein). Er wordt ook volop aandacht besteed aan het professioneel maatschappelijke aspect van het circusvak (dit bereidt je voor op de plaats van de circuskunst als beroep in de samenleving).
Als je bent afgestudeerd ben je in staat de ontwikkelde combinatie van vaktechnisch kunnen en artistieke inbreng als meerwaarde zichtbaar te maken bij de creatie van nieuw materiaal. Tijdens de opleiding ontwikkel je competenties, waaronder artistieke eigenheid, vaktechnisch vermogen, zelfstandigheid en ondernemerschap die ervoor zorgen dat je als circuskunstenaar kan voldoen aan de eisen die het vak stelt. Je kunt als zelfstandig circusartiest, maar ook als lid van een collectief aan de slag’.
 
Hoort u het Hooggeëerd Publiek! al? Ruikt u de paardenmest? Houdt u de adem al in?
Het lijkt wel een ambtelijke Nota! Hoe verzinnen ze het! En je daarmee 3 jaar vervelen! Chapeau!
Nou, als het wat tegenzit hebben ze vast wel een verkorte leerweg voor getalenteerde pechvogels.
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Michiel Hoorweg, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers en Ruud Klein.


© 2012 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Circusbeelden Peter Schröder
0906BS 100.1
Kerstkunstjes
Het was Oud&Nieuw en daarvoor was het kerstmis. Bij kerstmis hoort al een paar Nederlandse decennia een kerstcircus: ‘Een kerstcircus is een circusvoorstelling rond kerstmis. Een kerstcircus is veelal een familie gebeurtenis, vaak bezocht door families met (jonge) kinderen’. Die omschrijving moet wel uit Wikipedia.nl komen. We hadden het hier laatst al over de kermis (afgeleid van kerkmis, niet van kerstmis), een zeer verwante onderneming is het circus. Als het even meezat vertoonden, (naast allerhande andere ongepaste vertoningen), zowel op de kermis als in het circus dieren ‘hun’ kunstjes. Is dat nog wel van deze tijd? In Nederland steeds minder. Het monsterverbond van PVV en PvD wist met vereende krachten (verkrachte eenden! lachen!) de dierenpolitie (meldnummer 144) van de grond te tillen en gaat er vanuit dat het dierenwelzijn ook op de kermis en in het circus wegens vermeende wantoestanden nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. De circusdirecteuren hebben dan ook al geruime tijd geanticipeerd op dierenproblemen en laten de kunstjes steeds meer over aan mensen.

Dierenwelzijn
Dit jaar liet het Haagse kerstcircus (uit Rusland) nog een clubje lusteloze luipaarden op tabouretten springen, maar dat was veel minder spannend dan de kunsten van goed getrainde honden en dit keer ook een kudde geiten. Slim gezien ! Ziet u de verbalisant van de animal cops al getuigen bij de dierenrechter over dieronwaardige lijden van honden en geiten? En dan het verweer horen van de circusadvocaat: ‘Edelachtbare, bent u wel eens op een rashondententoonstelling geweest? Of op een geitenbatterij, pardon geitenboerderij? Wilt u zo vriendelijk zijn eens te kijken naar dit filmpje … . Veroorzaakt het circus soms hondsdolheid? of Q koorts?.........
En dan hoor ik van de wakkere verbalisant dat in dit eeuwenoude circus van de hardwerkende, zonder subsidie opererende ondernemer Hamurabi dierenrechten geschonden zouden worden! Terwijl u zelf kunt zien hoe opgewekt zijn honden blaffen en zijn geiten mekkeren!’ etc.etc.

Even serieus
Zelf heb ik nog eens een langdurige slappe lach gekregen van een act met zeehonden (de één vertoonde kunstjes, jawel ook met ballen op de neus, en de anderen applaudisseerden daarvoor met hun flappers). En paarden die worden gedwongen rechtop te gaan lopen vind ik wel heel kwetsbaar en beklagenswaardig (en enigszins obsceen). Maar als het meezit valt er genoeg spannends te zien aan goochelarij en acrobatiek van mensen (zit er in de clownerie ook een beetje de klad?). Deze menselijke kunstenaars komen zelden uit Nederland, maar veel vaker uit Midden en Oost Europa en als het om het echt superieure hogeschoolwerk gaat zijn ze vaak geboren en opgeleid in China en, deksels!, Noord-Korea!
Prachtig hoor, wat mij betreft is dat Hoge Kunst.
Klopt dat nou met die sociale onderscheidingsmechanismen van de socioloog Bourdieu? Wordt deze waardering wel voldoende gedeeld door mijn nette vrienden en kennissen? Of telt die waardering niet mee?

Oosterse wijsheid
Kijk naar het Carré kerstcircus van Henk van der Meijden: wat de sprietige meisjesteams uit Noord Korea met hun bordjes, ballen en trommels op het slappe koord voor elkaar krijgen grenst aan het ongelooflijke. Mooi, maar ook eng. Het gaat om het echte werk dat alleen tot stand kan worden gebracht met een serieuze jarenlange opleiding. Een keiharde afvalrace0906BS 100.2 waarin elke vergissing genadeloos wordt afgestraft. Als zo’n meisje iets minder goed doet is het geen Sorry Corry, foutje bedankt! Dan krijgt ze slaag van de trainer/ coach/ directeur en als het nog een keer gebeurt vliegt ze er uit. Dat zal ze leren!
Wacht eens, in de kritiek op Bourdieu werd ook wel geopperd dat Hogere Kunst niet alleen sozial fähig, maar ook moeilijk moest zijn, dat je van de schilderijen/muziek/romans niet zomaar kon genieten, maar dat je er wel voor moest werken, dat het moest groeien en dat de beleving dan dieper en verder ging. Was het de socioloog Bram de Swaan? Tja, als kunstenaars staan die Koreaanse acrobates voor zeer zware opgaven, hun investeringen in deculturele bagage van hun opleiding zijn enorm en het resultaat is navenant kunstzinnig. Als toeschouwer hoef ik alleen maar mijn adem tijdig in te houden. Is dat voor echte kunstgenieting voldoende?
Hoe leren we in Nederland circuskunsten? Als we geen sociaal/culturele familiebagage hebben? Met slappe was als Idols en Hollands got talent zullen we het niet redden.
 
Het professioneel maatschappelijk aspect
We kunnen het proberen op een onvervalste HBO opleiding! Lees wat Artistiek Manager Rotterdam Circus Arts Marc Jonkers van Codarts (hogeschool voor de kunsten) in Rotterdam ons te bieden heeft:
‘De bacheloropleiding Rotterdam Circus Arts is een vierjarige full time opleiding die opleidt tot professioneel uitvoerend kunstenaar in ten minste één circusspecialisatie. Daarnaast krijg je een brede basis aan circustechnieken aangeleerd, waardoor je als circuskunstenaar multi-inzetbaar bent.
De circusopleiding richt zich op het ontwikkelen van een hoogwaardige professionele uitvoeringskwaliteit (vaktechnisch leerdomein) en combineert dat met een persoonlijk onderscheidend artistiek profiel (artistiek leerdomein). Er wordt ook volop aandacht besteed aan het professioneel maatschappelijke aspect van het circusvak (dit bereidt je voor op de plaats van de circuskunst als beroep in de samenleving).
Als je bent afgestudeerd ben je in staat de ontwikkelde combinatie van vaktechnisch kunnen en artistieke inbreng als meerwaarde zichtbaar te maken bij de creatie van nieuw materiaal. Tijdens de opleiding ontwikkel je competenties, waaronder artistieke eigenheid, vaktechnisch vermogen, zelfstandigheid en ondernemerschap die ervoor zorgen dat je als circuskunstenaar kan voldoen aan de eisen die het vak stelt. Je kunt als zelfstandig circusartiest, maar ook als lid van een collectief aan de slag’.
 
Hoort u het Hooggeëerd Publiek! al? Ruikt u de paardenmest? Houdt u de adem al in?
Het lijkt wel een ambtelijke Nota! Hoe verzinnen ze het! En je daarmee 3 jaar vervelen! Chapeau!
Nou, als het wat tegenzit hebben ze vast wel een verkorte leerweg voor getalenteerde pechvogels.
 
****************************************************
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Gábor Budavári, Michiel van der Mast, Maeve van der Steen, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Michiel Hoorweg, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Rob Kieft, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers en Ruud Klein.
© 2012 Peter Schröder
powered by CJ2