archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 14
Jaargang 8
19 mei 2011
Beschouwingen > Brief uit ... delen printen terug
Braziliaanse politie dol op controles Haitze Meurs

0814BS Brasil6
Brazilië is groot. De steden worden vaak maar door één verharde weg met elkaar verbonden. Met name op die wegen treffen we politieposten aan. Niet voor snelheidsmetingen maar voor het controleren van de lading en de papieren. Veel transporten zijn voorbehouden aan transportbedrijven. Wil je zelf bijvoorbeeld een paar honderd liter diesel inkopen bij de goedkope pomp 20 km verderop? Vergeet het maar. Transport van brandstoffen is verboden en voorbehouden aan de desbetreffende bedrijven. Daardoor is het niet mogelijk om grootschalig tegen lager tarief in te kopen, anders dan te smokkelen via een volle tank.

Heb je de inhoud van een container met huisraad niet goed omschreven, zoals iemand drie jaar geleden overkwam die naar Brazilië emigreerde? De container staat nu nog steeds in de haven van Fortaleza en er hangt inmiddels zo’n hoog prijskaartje aan voor stalling dat de inhoud voor de eigenaar als verloren beschouwd moet worden. De politie is sterk gericht op de vraag of de papieren wel kloppen. Zo niet, dan wordt men bij de politiepost uitgenodigd om binnen een kop koffie te komen drinken. Men kan zichzelf de koffie inschenken, en daar – pal naast de koffiepot – ontwaart men een onverwoestbare ‘giftendoos’, waarin ‘bijdragen voor de koffie’ gestort kunnen worden. Vermits dit signaal zichtbaar goed begrepen is kan de reis weer ongestoord voortgezet worden, tot de volgende politiepost, 80 km verderop, alwaar een nieuwe ronde is, met nieuwe kansen.

De transportsector heeft, ondanks al die politiecontroles, een sterke positie in Brazilië. De lonen van de chauffeurs zijn ca 10% van die in Nederland; de diesel – in Nederland een derde van de exploitatiekosten van een vrachtwagen – kost ca € 0,65; de vrachtwagens kosten ongeveer evenveel als de trucks in Nederland, en toch liggen de tarieven in Brazilië een stuk hoger dan hier. Dat kan omdat de transportlobby voorkomen heeft dat er van Noord tot Zuid een spoorlijn gekomen is. Al het binnenlandse vervoer gaat per vrachtwagen.

Wil je een container met fruit of groente exporteren? Hoera! Is de lading bederfelijk? Nog meer hoera, want dat geeft ideale mogelijkheden voor chantage. We willen toch graag dat onze koelcontainer onder stroom blijft staan in de haven? En we weten toch dat stroom, met name in de havens, verschrikkelijk duur kan zijn? En er moet toch veel speciale aandacht aan de containers gegeven worden om te zorgen dat ze de boot halen? En dan vinden we het toch zeker niet leuk als de douane een zeer uitvoerige inspectie wil houden waardoor het schip zonder onze container vertrekt? Neen? Dat dachten we al. Dus in ruil voor ‘een beperkt bedrag’ krijgt de container die benodigde ‘extra zorg’.
 
Soms gaan deze chantagepraktijken heel ver, maar dat kan, want zelfs ministers hebben onvoldoende macht om de macht van de havenbaronnen (en van al degenen die ervan meeprofiteren) te breken. Dat is Brazilië!
 
**************************************
Meer over Linda Hulshof op: www.lindahulshof.nl


© 2011 Haitze Meurs meer Haitze Meurs - meer "Brief uit ..." -
Beschouwingen > Brief uit ...
Braziliaanse politie dol op controles Haitze Meurs
0814BS Brasil6
Brazilië is groot. De steden worden vaak maar door één verharde weg met elkaar verbonden. Met name op die wegen treffen we politieposten aan. Niet voor snelheidsmetingen maar voor het controleren van de lading en de papieren. Veel transporten zijn voorbehouden aan transportbedrijven. Wil je zelf bijvoorbeeld een paar honderd liter diesel inkopen bij de goedkope pomp 20 km verderop? Vergeet het maar. Transport van brandstoffen is verboden en voorbehouden aan de desbetreffende bedrijven. Daardoor is het niet mogelijk om grootschalig tegen lager tarief in te kopen, anders dan te smokkelen via een volle tank.

Heb je de inhoud van een container met huisraad niet goed omschreven, zoals iemand drie jaar geleden overkwam die naar Brazilië emigreerde? De container staat nu nog steeds in de haven van Fortaleza en er hangt inmiddels zo’n hoog prijskaartje aan voor stalling dat de inhoud voor de eigenaar als verloren beschouwd moet worden. De politie is sterk gericht op de vraag of de papieren wel kloppen. Zo niet, dan wordt men bij de politiepost uitgenodigd om binnen een kop koffie te komen drinken. Men kan zichzelf de koffie inschenken, en daar – pal naast de koffiepot – ontwaart men een onverwoestbare ‘giftendoos’, waarin ‘bijdragen voor de koffie’ gestort kunnen worden. Vermits dit signaal zichtbaar goed begrepen is kan de reis weer ongestoord voortgezet worden, tot de volgende politiepost, 80 km verderop, alwaar een nieuwe ronde is, met nieuwe kansen.

De transportsector heeft, ondanks al die politiecontroles, een sterke positie in Brazilië. De lonen van de chauffeurs zijn ca 10% van die in Nederland; de diesel – in Nederland een derde van de exploitatiekosten van een vrachtwagen – kost ca € 0,65; de vrachtwagens kosten ongeveer evenveel als de trucks in Nederland, en toch liggen de tarieven in Brazilië een stuk hoger dan hier. Dat kan omdat de transportlobby voorkomen heeft dat er van Noord tot Zuid een spoorlijn gekomen is. Al het binnenlandse vervoer gaat per vrachtwagen.

Wil je een container met fruit of groente exporteren? Hoera! Is de lading bederfelijk? Nog meer hoera, want dat geeft ideale mogelijkheden voor chantage. We willen toch graag dat onze koelcontainer onder stroom blijft staan in de haven? En we weten toch dat stroom, met name in de havens, verschrikkelijk duur kan zijn? En er moet toch veel speciale aandacht aan de containers gegeven worden om te zorgen dat ze de boot halen? En dan vinden we het toch zeker niet leuk als de douane een zeer uitvoerige inspectie wil houden waardoor het schip zonder onze container vertrekt? Neen? Dat dachten we al. Dus in ruil voor ‘een beperkt bedrag’ krijgt de container die benodigde ‘extra zorg’.
 
Soms gaan deze chantagepraktijken heel ver, maar dat kan, want zelfs ministers hebben onvoldoende macht om de macht van de havenbaronnen (en van al degenen die ervan meeprofiteren) te breken. Dat is Brazilië!
 
**************************************
Meer over Linda Hulshof op: www.lindahulshof.nl
© 2011 Haitze Meurs
powered by CJ2