archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 17
Jaargang 7
8 juli 2010
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Snackgoot of Rode Loper? Sebastiaan Capel

0717BS Snackgoot
De entree vanaf het Centraal Station, Damrak-Rokin, speelt een belangrijke rol in het opknappen van het oude Centrum. Deze zogenaamde Rode Loper moet een entree met allure worden, in plaats van de snackgoot die het nu is. Dit is een lang gekoesterde wens van het stadsbestuur, maar het kwam er nooit echt van. Zo wordt er al lang gestreden tegen de enorme bakken met neonreclames. Ik zie nog de wethouder voor me, in een hoogwerker, die hoogstpersoonlijk met een steeksleutel de moeren losdraait van één zo’n reclame. En nee, dat was geen Kooten de Bie/ Jiskefet sketch, hoewel het er veel van weg had. Overigens is het veel verder dan die drie moeren niet gekomen.

Het aanbod op het Damrak (tussen Centraal Station en Dam) is moeilijk hoogwaardig te noemen. Veel friettenten, wat restaurants met voornamelijk toeristenmenu’s, kroegen als Teaser’s, meerdere geldwisselkantoren, gokhallen en souvenirwinkels en natuurlijk C&A als trots middelpunt. De overkant is voor de rondvaartboten, de Beurs van Berlage als gesloten burcht en de Bijenkorf als trotse afsluiter.

Geen hoogwaardig aanbod, maar zo op het oog wel passend bij de vraag van de mensen die er lopen. Het Centraal Station spuugt namelijk een onafzienbare stoet toeristen uit, zowel uit binnen- als buitenland. Waar de dagjesmensen op weg zijn naar Bijenkorf en Kalverstraat, lopen de toeristen vooral richting Dam en vervolgens de Wallen op. Een snelle bak patat, toeristenmenu en souvenirs inslaan lijken dus prima te passen. En voor de vele Britten met voetbalshirts en rolkoffertjes is de belangrijkste vraag waar pints bier en dikke joints zijn te krijgen, liefst tegelijk en dan op de achtergrond een TV met het Engelse voetbal. Dit aanbod en deze vraag zorgen ervoor dat ik er zelf eigenlijk nooit kom. Helemaal nu platenzaak Boudisque is verdwenen, net achter het Damrak en ik te oud ben om met mijn moeder een slagroomijsje te eten bij van der Linde achter de C&A.

De pogingen om aan het Damrak een hoogwaardiger aanbod te creëren zijn voor de nauwlettende kijker te zien. Zo is er een schoenenwinkel van het übercoole Subzero gevestigd, zijn er creatievelingen in de kantoren boven Euronext getrokken en komt er een hotel van de eigenaren van het Lloyd-hotel, ook gericht op een ander soort bezoeker.

Maar de grote vraag is of die andere soort bezoeker ook naar de Rode Loper toekomt; nu, maar vooral in de toekomst. Want het zijn juist hoogwaardige winkels die vertrekken, zoals juwelier Bonebakker, net wat verder op het Rokin, maar in het verleden ook de boekenwinkel van Allert de Lange (nu kan je in dit pand de nieuwste porno-dvd’s aanschaffen). Zij vertrokken omdat de vraag naar hun goederen er niet meer was. Om het Damrak een Rode Loper te laten worden, zal het dus ook zaak zijn om de samenstelling van de bezoekers te wijzigen en dan wordt het een kip-ei verhaal: eerst een hoogwaardig aanbod dat passende bezoekers trekt of eerst de hoogwaardige vraag? En is het Damrak wel de plek om zo’n hoogwaardig consumentenmilieu te creëren? Willen we een lege rode loper of een volle snackgoot?
 
*****************************
Doe iets leuks met je geld:
Word donateur van De Leunstoel.


© 2010 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Snackgoot of Rode Loper? Sebastiaan Capel
0717BS Snackgoot
De entree vanaf het Centraal Station, Damrak-Rokin, speelt een belangrijke rol in het opknappen van het oude Centrum. Deze zogenaamde Rode Loper moet een entree met allure worden, in plaats van de snackgoot die het nu is. Dit is een lang gekoesterde wens van het stadsbestuur, maar het kwam er nooit echt van. Zo wordt er al lang gestreden tegen de enorme bakken met neonreclames. Ik zie nog de wethouder voor me, in een hoogwerker, die hoogstpersoonlijk met een steeksleutel de moeren losdraait van één zo’n reclame. En nee, dat was geen Kooten de Bie/ Jiskefet sketch, hoewel het er veel van weg had. Overigens is het veel verder dan die drie moeren niet gekomen.

Het aanbod op het Damrak (tussen Centraal Station en Dam) is moeilijk hoogwaardig te noemen. Veel friettenten, wat restaurants met voornamelijk toeristenmenu’s, kroegen als Teaser’s, meerdere geldwisselkantoren, gokhallen en souvenirwinkels en natuurlijk C&A als trots middelpunt. De overkant is voor de rondvaartboten, de Beurs van Berlage als gesloten burcht en de Bijenkorf als trotse afsluiter.

Geen hoogwaardig aanbod, maar zo op het oog wel passend bij de vraag van de mensen die er lopen. Het Centraal Station spuugt namelijk een onafzienbare stoet toeristen uit, zowel uit binnen- als buitenland. Waar de dagjesmensen op weg zijn naar Bijenkorf en Kalverstraat, lopen de toeristen vooral richting Dam en vervolgens de Wallen op. Een snelle bak patat, toeristenmenu en souvenirs inslaan lijken dus prima te passen. En voor de vele Britten met voetbalshirts en rolkoffertjes is de belangrijkste vraag waar pints bier en dikke joints zijn te krijgen, liefst tegelijk en dan op de achtergrond een TV met het Engelse voetbal. Dit aanbod en deze vraag zorgen ervoor dat ik er zelf eigenlijk nooit kom. Helemaal nu platenzaak Boudisque is verdwenen, net achter het Damrak en ik te oud ben om met mijn moeder een slagroomijsje te eten bij van der Linde achter de C&A.

De pogingen om aan het Damrak een hoogwaardiger aanbod te creëren zijn voor de nauwlettende kijker te zien. Zo is er een schoenenwinkel van het übercoole Subzero gevestigd, zijn er creatievelingen in de kantoren boven Euronext getrokken en komt er een hotel van de eigenaren van het Lloyd-hotel, ook gericht op een ander soort bezoeker.

Maar de grote vraag is of die andere soort bezoeker ook naar de Rode Loper toekomt; nu, maar vooral in de toekomst. Want het zijn juist hoogwaardige winkels die vertrekken, zoals juwelier Bonebakker, net wat verder op het Rokin, maar in het verleden ook de boekenwinkel van Allert de Lange (nu kan je in dit pand de nieuwste porno-dvd’s aanschaffen). Zij vertrokken omdat de vraag naar hun goederen er niet meer was. Om het Damrak een Rode Loper te laten worden, zal het dus ook zaak zijn om de samenstelling van de bezoekers te wijzigen en dan wordt het een kip-ei verhaal: eerst een hoogwaardig aanbod dat passende bezoekers trekt of eerst de hoogwaardige vraag? En is het Damrak wel de plek om zo’n hoogwaardig consumentenmilieu te creëren? Willen we een lege rode loper of een volle snackgoot?
 
*****************************
Doe iets leuks met je geld:
Word donateur van De Leunstoel.
© 2010 Sebastiaan Capel
powered by CJ2