archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 6
11 december 2008
Bezigheden > Lopen delen printen terug
De Amsterdamse ommegang (2) Katharina Kouwenhoven

0605 BZ Adamse ommegang
Van Spaarndam liepen we eerst richting Santpoort en vervolgens naar en langs een zijkanaal van het Noordzeekanaal, tot aan Pont Buitenhuizen, waarmee we het Noordzeekanaal overstaken. Om aan de noordkant verder te lopen en verderop af te slaan naar Westzaan, een heel lang wegdorp dat nog aardig in de oorspronkelijke staat verkeert. Van Westzaan moet je met een onregelmatige bus eerst naar het station van Zaanstad of Zaandam, om verder met de trein naar Amsterdam te kunnen. Dat station is één grote chaos waardoor je de ingang eerst niet kunt vinden en als je dat gelukt is de perrons niet, laat staan het perron waarvan jouw trein hoort te vertrekken. Het is een treinreisje van een paar minuten maar door al dat gezoek en heen en weer geloop ben je er veel meer tijd mee kwijt.

De keer daarop kregen we weer ruzie met dat station. Nu kostte het de nodige moeite om de halte van de bus naar Westzaan te vinden. Uiteindelijk bleek er wel een bus die richting uit te gaan, maar niet helemaal naar het centrum van Westzaan, want dat deden ze niet op zondag. Onder de rook van Amsterdam vind je de mooiste plekjes, maar ook de grootst mogelijke,19e eeuwse, dorpse benepenheid. Voor ons betekende deze zondagsrust ruim drie kilometer extra lopen.
Van Westzaan ging de route via Koog aan de Zaan naar de Zaanse Schans, een stukje langs de Zaan en verderop om de daaraan grenzende Engewormer heen, tot je weer op de Leeghwaterweg bent en een bus kunt nemen die je direct naar het Centraal Station brengt.

Vanaf die Leeghwaterweg volgt een vreemde route, onder andere langs een spoorlijn -het is door de dichte bebouwing en de uitgebreide infrastructuur ter plaatse niet makkelijk om daar een beetje aantrekkelijke weg uit te zetten- naar Oostzaan en via het Twiske naar Landsmeer.
Het Twiske is een nieuw aangelegd recreatiegebied, waarin je makkelijk verdwaalt en dat wat mij betreft ook niet erg aantrekkelijk is. We hebben daarom een stuk parallel gelopen aan het Twiske, door Den Ilp heen en vandaar de bus terug naar Amsterdam genomen. Voor de volgende etappe gingen we vanuit06050BZ Adamse ommegang 2 Den Ilp langs Landsmeer naar de pont Het Schouw over het Noordhollands kanaal (niet overgestoken) en langs het kanaal naar het Centraal Station.
De keer daarop gingen we eerst weer langs het Noordhollandskanaal, en met de pont erover, en dan door de weilanden naar Zunderdorp en vervolgens naar Ransdorp.
Vanuit Ransdorp kun je zowaar met een reguliere bus naar Amsterdam-Noord. Meestal moet je in de dorpen in Noord een bus bellen.

Wat er nu nog restte was het loopje van Ransdorp, via Durgerdam en de Zeeburgerbrug naar Diemen. Omdat we al afgesproken hadden dat we de hele ring ook nog een keer de andere kant op wilden lopen en omdat Ransdorp niet zo makkelijk bereikbaar is, besloten we om van Diemen naar Ransdorp te lopen. Van het eindpunt van lijn 9 liepen we keurig in twee uur naar de Zeeburgerbrug, terwijl het enigszins miezerde. Maar toen begon het hard te regenen en aan de voet van die brug bevindt zich het eindpunt van lijn 7 en lijn 14. De verleiding was te groot.

Er was dus nog een wandelingetje nodig om de cirkel rond te maken.
Daarvoor staken we de Zeeburgerbrug over, liepen naar Durgerdam en vandaar naar Ransdorp. Hoera! De tocht was volbracht. Om dat te vieren liepen we van Ransdorp naar Schellingwoude, vandaar naar Nieuwendam en staken het Vliegenbos door naar het volkstuincomplex waar mijn dochter twee tuinen heeft en met een ruime voorraad witte wijn op ons wachtte.

Deze Ommegang is een wonder. Dat het nog steeds mogelijk is vlakbij Amsterdam plezierige wandelroutes te volgen zonder dat je op industrieterreinen belandt, of in woonerven verstrikt raakt, is verbazingwekkend. En ook dat er nog steeds onverharde paden zijn of verharde paden die nauwelijks gebruikt worden. Informatie over deze ommegang is helaas niet meer beschikbaar. De Ommegang wordt namelijk vervangen door iets met forten en linies. Dat zal vast ook leuk zijn.
 
*********************************
Alles over wandelen op www.wandelpad.nl


© 2008 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "Lopen" -
Bezigheden > Lopen
De Amsterdamse ommegang (2) Katharina Kouwenhoven
0605 BZ Adamse ommegang
Van Spaarndam liepen we eerst richting Santpoort en vervolgens naar en langs een zijkanaal van het Noordzeekanaal, tot aan Pont Buitenhuizen, waarmee we het Noordzeekanaal overstaken. Om aan de noordkant verder te lopen en verderop af te slaan naar Westzaan, een heel lang wegdorp dat nog aardig in de oorspronkelijke staat verkeert. Van Westzaan moet je met een onregelmatige bus eerst naar het station van Zaanstad of Zaandam, om verder met de trein naar Amsterdam te kunnen. Dat station is één grote chaos waardoor je de ingang eerst niet kunt vinden en als je dat gelukt is de perrons niet, laat staan het perron waarvan jouw trein hoort te vertrekken. Het is een treinreisje van een paar minuten maar door al dat gezoek en heen en weer geloop ben je er veel meer tijd mee kwijt.

De keer daarop kregen we weer ruzie met dat station. Nu kostte het de nodige moeite om de halte van de bus naar Westzaan te vinden. Uiteindelijk bleek er wel een bus die richting uit te gaan, maar niet helemaal naar het centrum van Westzaan, want dat deden ze niet op zondag. Onder de rook van Amsterdam vind je de mooiste plekjes, maar ook de grootst mogelijke,19e eeuwse, dorpse benepenheid. Voor ons betekende deze zondagsrust ruim drie kilometer extra lopen.
Van Westzaan ging de route via Koog aan de Zaan naar de Zaanse Schans, een stukje langs de Zaan en verderop om de daaraan grenzende Engewormer heen, tot je weer op de Leeghwaterweg bent en een bus kunt nemen die je direct naar het Centraal Station brengt.

Vanaf die Leeghwaterweg volgt een vreemde route, onder andere langs een spoorlijn -het is door de dichte bebouwing en de uitgebreide infrastructuur ter plaatse niet makkelijk om daar een beetje aantrekkelijke weg uit te zetten- naar Oostzaan en via het Twiske naar Landsmeer.
Het Twiske is een nieuw aangelegd recreatiegebied, waarin je makkelijk verdwaalt en dat wat mij betreft ook niet erg aantrekkelijk is. We hebben daarom een stuk parallel gelopen aan het Twiske, door Den Ilp heen en vandaar de bus terug naar Amsterdam genomen. Voor de volgende etappe gingen we vanuit06050BZ Adamse ommegang 2 Den Ilp langs Landsmeer naar de pont Het Schouw over het Noordhollands kanaal (niet overgestoken) en langs het kanaal naar het Centraal Station.
De keer daarop gingen we eerst weer langs het Noordhollandskanaal, en met de pont erover, en dan door de weilanden naar Zunderdorp en vervolgens naar Ransdorp.
Vanuit Ransdorp kun je zowaar met een reguliere bus naar Amsterdam-Noord. Meestal moet je in de dorpen in Noord een bus bellen.

Wat er nu nog restte was het loopje van Ransdorp, via Durgerdam en de Zeeburgerbrug naar Diemen. Omdat we al afgesproken hadden dat we de hele ring ook nog een keer de andere kant op wilden lopen en omdat Ransdorp niet zo makkelijk bereikbaar is, besloten we om van Diemen naar Ransdorp te lopen. Van het eindpunt van lijn 9 liepen we keurig in twee uur naar de Zeeburgerbrug, terwijl het enigszins miezerde. Maar toen begon het hard te regenen en aan de voet van die brug bevindt zich het eindpunt van lijn 7 en lijn 14. De verleiding was te groot.

Er was dus nog een wandelingetje nodig om de cirkel rond te maken.
Daarvoor staken we de Zeeburgerbrug over, liepen naar Durgerdam en vandaar naar Ransdorp. Hoera! De tocht was volbracht. Om dat te vieren liepen we van Ransdorp naar Schellingwoude, vandaar naar Nieuwendam en staken het Vliegenbos door naar het volkstuincomplex waar mijn dochter twee tuinen heeft en met een ruime voorraad witte wijn op ons wachtte.

Deze Ommegang is een wonder. Dat het nog steeds mogelijk is vlakbij Amsterdam plezierige wandelroutes te volgen zonder dat je op industrieterreinen belandt, of in woonerven verstrikt raakt, is verbazingwekkend. En ook dat er nog steeds onverharde paden zijn of verharde paden die nauwelijks gebruikt worden. Informatie over deze ommegang is helaas niet meer beschikbaar. De Ommegang wordt namelijk vervangen door iets met forten en linies. Dat zal vast ook leuk zijn.
 
*********************************
Alles over wandelen op www.wandelpad.nl
© 2008 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2